Článek
Dodatečné zdanění konvenčních aut a podpora automobilů elektrických nejsou neobvyklé páky, jak elektromobily nutit i těm zákazníkům, kteří o ně jinak nemají zájem. Proslulé je v tomhle Norsko, ale ani Francie není moc pozadu - její systém „bonusů” a daní funguje již drahně let a každoročně přerozdělí stovky milionů eur.
V roce 2020 dozná úprav - auta s emisemi démonizovaného oxidu uhličitého nad 185 gramů na kilometr budou zdaněna 20 tisíci eur, tj. cca 510 tisíci korunami navíc k pořizovací ceně. Za tolik peněz v Česku příští rok koupíte novou Škodu Octavia - liftback příští rok začíná na 470 tisících. Ve Francii byste za takové peníze teoreticky mohli koupit i Fabii v nejvyšší výbavě s nejsilnějším, 110k motorem - bez daně z CO2 tam stojí 19 760 eur, tj. 504 tisíc korun.
EU bude od ledna hlídat, s jakou spotřebou jezdíte. Možná kvůli nové dani

Daň nebude uvalena z ničeho nic, jedná se o zvýšením daně ze stávajících 12 500 eur (cca 319 tisíc korun), která je v současném systému nejvyšší možnou daní, uvalenou na auta s emisemi CO2 od 173 g/km, což odpovídá spotřebě nafty 6,45 l/100 km a benzínu 7,4 l/100 km.
Výše zmíněných 185 gramů CO2 na kilometr odpovídá spotřebě nafty 6,9 l/100 km a benzínu 7,91 l/100 km. V obou případech jde o emise CO2 stanovené normou měření emisí NEDC, která je nepřesná a již se nepoužívá.
Škoda na milovickém letišti zaparkovala čtyři tisíce aut bez homologace

Od 1. března 2020 se budou brát v potaz hodnoty emisí zjištěné novou, přesnější metodou WLTP. Ovšem limity pro zdanění budou adekvátním způsobem upraveny a nejvyšší, dvacetitisícová daň bude uvalena na auta s emisemi CO2 od 212 g/km, což odpovídá spotřebě nafty 7,9 l/100 km a benzínu 9,07 l/100 km.
Na druhém konci spektra, tedy s nulovou daní, budou auta s emisemi do 138 g CO2/km dle WLTP, což odpovídá spotřebě nafty 5,14 l/100 km a benzínu 5,9 l/100 km.
Podle agentury Bloomberg jsou novinky zaměřené na vozy SUV a crossovery, které bývají těžší a kvůli vyšší stavbě karoserie mívají větší odpor vzduchu ve srovnání s „nízkými” auty stejné velikosti. Na jeho překonání je třeba více energie, což ústí ve zvýšenou spotřebu paliva. Francouzské zdroje ale nehovoří o segmentech trhu, zmiňují výhradně prahy emisí oxidu uhličitého.
Na vzdálenou chatu elektromobilem? Ano, ale...

Ve světle zvyšování daní na auta s vysokými emisemi CO2 by se dalo očekávat, že francouzská vláda také zvýší dotace na auta ekologická, ovšem opak je pravdou. Mají se snížit, a to o 300 eur (7650 korun) na maximálně 6 tisíc eur (153 tisíc korun) na vůz s emisemi CO2 do 20 g/km.
Do této kategorie se vejdou v podstatě jen bateriové elektromobily s nulovými lokálními emisemi a auta s vodíkovými palivovými články, jejichž emise tvoří pouze vodní pára. Tento dvacetigramový limit je stanoven podle již zmíněné normy měření NEDC.
Exkluzivně: Jak se jezdí v prototypu Mazdy MX-30

Podle informací francouzského webu AutoMoto by měl tento bonus na firemní auta být poloviční a měl by platit jen pro auta s pořizovací cenou do 45 tisíc eur (1,148 milionu korun). Vozy s cenou do 60 tisíc eur (1,53 milionu korun) by též měly pobírat dotaci poloviční a dražší auta nemají být dotována vůbec.