Článek
Nedávný koncept Mustang Lithium s tisícovkou elektrických koní a manuální převodovkou zůstane pravděpodobně jen ve světě konceptů.
Mustang Mach E, elektrický crossover, který máme nyní před sebou, je tvrdá realita a bude se prodávat.
Původně to měl být crossover „inspirovaný Mustangem”, říkal Ford. Po odhalení obrázků i jména je to jinak – tohle je Mustang. I když podle některých zdrojů jsou skutečným Mustangem inspirovaná jen světla.
Poprvé v historii jméno Mustang nese crossover, nikoliv sporťák, pod kapotou je elektrické pohonné ústrojí místo šesti nebo osmiválce. Dokonce nese i jméno „Mach”, které bylo vždy vyhrazeno speciálním, silnějším nebo rychlejším verzím Mustangu.
O rychlost tu ale nouze opravdu nebude. Nejvýkonnější model Mach E GT Performance s pohonem všech kol dává 465 koní a 830 N.m. Ford neudává váhu auta, ale říká, že zrychlení na 60 mph (97 km/h) má zabrat jen 3,5 sekundy.
Revoluce v pohonu elektromobilů? Ujedu s ním 2400 kilometrů, tvrdí Brit
Tento model ale má být dostupný až v roce 2021. Do té doby musí zákazníkům stačit slabší varianty. S baterií o kapacitě 75,7 kWh a pohonem pouze zadních kol má Mach E 258 koní a 415 N.m. Přidáním elektromotoru i na přední nápravu zůstává výkon stejný, točivý moment ale roste na 565 N.m.
S větší baterií o kapacitě 98,8 kWh a pohonem pouze zadních kol se pojí trošku výkonnější elektromotor – vůz má 286 koní a 415 N.m. Přidáte-li elektromotor i dopředu, jste na 336 koních a 565 N.m.
Dojezd na jedno nabití je závislý jak na kapacitě baterie, tak i na výkonu a počtu elektromotorů – 338 km je nejnižší Fordem udávané číslo pro menší baterii, 483 km naopak nejvyšší pro tu větší. Zmíněná výkonná varianta GT Performance má dojet 402 km na jedno nabití.
Nejvyšší nabíjecí výkon, který Mach E podporuje, je 150 kW stejnosměrného proudu. To dokáže během deseti minut přidat energii na 76 km – 240V zásuvka má za hodinu dobít energii na 35 km a podle Fordu je nejvhodnější variantou pro nabíjení doma přes noc.
Exteriér Mustangu Mach E sice připomíná skutečný Mustang kupé, ale skutečně s ním nic společného nemá. Vypadá „rychle”, zejména z profilu s hodně dozadu posunutou kabinou a svažující se linkou střechy, která připomíná fastback.
A všimněte si, že nemá mechanické kliky – na sloupcích jsou tlačítka, která elektricky otevřou dveře.
Přímé srovnání Octavií aneb Jak moc nová škodovka narostla
Zajímavostí budiž, že podle webu Motor1 mělo toto auto původně vypadat úplně jinak. Měla to být předokolka s nízkou kapotou, kabinou posunutou hodně dopředu a obecně bez jakéhokoli apelu na emoce.
Ford model dokonce označoval jako „compliance car”, auto sloužící jen k tomu, aby automobilka dostála požadavkům na snížení emisí.
Současný vůz má delší kapotu i rozvor náprav a také důležitou vzdálenost mezi přední nápravou a kabinou, která mu dodává vzhled auta s pohonem zadních kol. A to zejména díky Jimu Hackettovi, který, když nastoupil na pozici šéfa Fordu, řekl designérům, ať začnou znovu a udělají vůz lákavější.
V kabině vidíme jediný odkaz na Mustang – náznak dvou hranatých „kapliček” na palubní desce. Všechno ostatní působí spíš jako kopie Tesly, zejména gigantický 15,5” displej uprostřed. Všimněte si ale, že z něj trčí fyzické kolečko – patrně k ovládání hlasitosti a vypínání rádia.
Před řidičem zůstal přístrojový štít, byť ve formě 10,2” displeje trčícího z palubní desky.
Uvnitř nenajdete nic, co by pocházelo ze zvířat. Kůže na sedačkách a volantu je umělá a další plochy jsou potaženy různými tkaninami.
Mach E je první Mustang, u kterého má smysl hovořit o prostoru pro zavazadla, a toho tu je hromada – za zadními sedačkami podle Fordu 821 litrů a pod přední kapotou dalších 136 litrů.
Ceny zatím nejsou přesně známy, ale v USA mají začínat těsně nad 40 tisíci dolary (927 tisíci korun) a sahat až někam k 65 tisícům (1,5 milionu korun) podle toho, jakou verzi a s jakými příplatky zvolíte.
Jak moc se tyto ceny zvednou po přeplutí Atlantiku a nabídnutí vozu v Evropě, a zda se tak vůbec stane, je zatím brzy odhadovat.