Článek
Řecký ostrov Astypalea, dějiště ohromného experimentu v oblasti mobility, dostal od Volkswagenu první elektrická auta – VW ID.4 do služeb policie, letiště, přístavů a úřadů. Tamním úřadům je předal šéf Volkswagenu Herbert Diess ve spolupráci s řeckým premiérem Kyriakem Mitsotakisem.
Volkswagen dostal řecký ostrov na hraní, má být modelovým příkladem ekologické mobility
Astypalea je malý ostrov v Egejském moři, který si Volkswagen spolu s řeckou vládou vybraly pro neobvyklý experiment – 1500 konvenčních aut, které na tomto ostrově jezdí v soukromých rukou i u úřadů a služeb, chtějí nahradit tisícovkou elektromobilů. A zmíněné ID.4 jsou prvními vlaštovkami.
Kam zmizí těch zbylých pět stovek aut a nakolik má být obměna nucená, známo není. Stejně jako zda zhruba 1300 lidí, kteří tu žijí, takto velký experiment např. odsouhlasilo v referendu; premiér Mitsotakis nicméně místní komunitě děkuje za podporu, takže úplně navzdory místním se experiment patrně nekoná.
Kromě aut přišla také zásilka elektrických koloběžek od Seatu a bylo otevřeno několik prvních z celkem 230 plánovaných dobíjecích stanic. V budoucnosti přijdou kromě dalších elektromobilů také služby „nové mobility” – sdílení aut nebo sdílení jízd v taxíku.
Konečným cílem je, aby se Astypalea stala modelovým ostrovem pro udržitelnou mobilitu a zelenou energii. „Astypalea se stane laboratoří dekarbonizace Evropy. Budeme v reálném čase zkoumat, co lidi motivuje k přechodu na elektromobilitu, a které pobídky jsou potřeba k přechodu k udržitelnému životnímu stylu,” komentuje experiment Herbert Diess.
Astypalea se stane také energeticky nezávislým místem – namísto čtyř dieselgenerátorů, které ostrovu dodávají elektřinu nyní, má dostatek energie vyrábět kombinace větrných a solárních elektráren. Do roku 2023 má být v provozu fotovoltaická elektrárna, která má pokrýt 100 % spotřeby elektřiny elektromobilů; vzhledem k tomu, že přejet celý ostrov po silnici znamená ujet zhruba 37 km, místní asi nebudou nabíjet příliš často.