Článek
Původní plány na novou emisní normu Euro 7, která by měla začít platit v roce 2025, de facto znamenaly konec jiných než elektrifikovaných aut v evropských autosalonech. Limity emisí by totiž byly extrémně přísné, a co víc, v některých bodech by byla norma pro konvenční auta technicky nesplnitelná.
Žádala totiž mimo jiné, aby auto mělo stejné emise v jakékoliv jízdní situaci – jak při pomalé jízdě po rovině, tak i třeba při tažení naloženého přívěsu do kopce. To se spalovacím motorem není technicky možné splnit.
Chystaná emisní norma Euro 7 může znamenat konec nehybridních aut

Po sérii jednání nicméně z nereálných nároků slevila, jak uvádí předsedkyně německé VDA (Verband der Automobilindustrie, Asociace automobilového průmyslu) Hildegarda Müllerová: „Dnes představené plány pro novou normu Euro 7 ukazují, že Evropská komise uznala limity technicky možného a opustila nedosažitelné cíle. Je to dobrá zpráva pro Evropany i pro ochranu životního prostředí.”
Pokud by se z návrhu EU v původním znění stala závazná norma, místo očekávaného zlepšení emisí podle některých hlasů hrozilo, že by se na trh naopak nedostaly nejnovější a emisně nejčistší generace automobilů. Protože řada lidí si nemůže dovolit nový elektromobil, místo výměny svého staršího vozu za nový konvenční by si nechala ten starší, plnící dávno překonané emisní normy.

Měření emisí dle současných norem probíhá i v reálném provozu. Je označováno RDE - Real Driving Emissions, tedy Emise při skutečné jízdě.
„Původní návrh EU by nás vrátil o roky zpět, pokud jde o ochranu klimatu,” pokračuje Müllerová. I nové návrhy jsou na hranici technologicky dosažitelného. Úspěchem je, že nejsou nedosažitelné, ale stále podle Müllerové „musíme být ostražití, aby Euro 7 nevyloučilo spalovací motory”.
Podle tiskové zprávy VDA nicméně Evropská komise potvrdila, že nic takového není jejím cílem – alespoň v současné době. Nejmodernější auta, plnící normu Euro 6d-ISC-FCM, už nyní dosahují za řady podmínek emisí výrazně nižších, než jim norma dovoluje, a Euro 7 by tak dle organizace mělo být dalším vývojovým stupněm, nikoliv utopií.
Syntetický benzín Porsche se blíží fázi testování. Může zachránit konvenční auta

„Nyní musíme také podporovat syntetická paliva z obnovitelných zdrojů energie, protože pro klima není problém motor, nýbrž jeho palivo,” dodává Müllerová a odkazuje tak na snahu automobilky Porsche. Ta usilovně pracuje na výzkumu paliva vyráběného ze vzdušného CO2 za použití „zelené” energie.
Právě tato paliva mohou v budoucnu rozhodnout o tom, zda spalovací motory u nových aut normy definitivně pohřbí, anebo zda EU změní své uvažování a místo aut se začne soustředit na palivo. Nabízí se například daňové zvýhodnění syntetických paliv a biopaliv vyráběných z odpadu při současném znevýhodnění fosilních paliv.