Článek
EU nemá v současnosti limity na emise CO2 u těžkých nákladních vozů, na rozdíl od jiných zemí jako USA, Čína, Japonsko či Kanada. Nákladní vozy se na emisích CO2 souvisejících s dopravou v EU podílejí téměř čtvrtinou. Limity na emise škodlivin, známé jako normy Euro, však v Evropě nákladní auta mají; aktuálně platí norma Euro VI, a to od konce roku 2012.
Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje všech 28 členských zemí Unie, se dohodly na kompromisu v časných ranních hodinách. Dohoda přichází poté, co se v prosinci země shodly na kompromisu pro pravidla emisí CO2 u osobních a lehkých užitkových aut.
„Schválením prvních emisních standardů EU pro nákladní automobily jsme dokončili právní rámec pro dosažení evropských cílů, a to snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 o nejméně 40 procent,” uvedl v prohlášení komisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Caňete.
Po této předběžné politické dohodě musí text v následujících měsících formálně schválit EP a Rada EU. Po jejich schválení bude předpis zveřejněn v úředním věstníku EU a okamžitě vstoupí v platnost.
Elektrifikace je u náklaďáků problematičtější
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) lobbovalo za mírnější snížení cíle emisí pro nákladní vozy. Podle sdružení je možnost elektrifikace u nákladních vozů mnohem nižší než u osobních, zvláště v případě dálkového tranzitu.
ACEA také upozornila na současnou nedostatečnou infrastrukturu. Statistiky ukazují, že v současnosti neexistují veřejné dobíjecí nebo tankovací stanice vhodné pro nákladní vozy s elektrickým nebo vodíkovým pohonem. Dokonce i dostupnost čerpacích stanic na zemní plyn (CNG a LNG) vhodných pro nákladní vozy je v Evropě velmi nízká a nepravidelná.
Domovem největších výrobců nákladních aut je Německo, kde působí firmy Daimler a MAN ze skupiny Volkswagen. Dalšími evropskými výrobci jsou Volvo, Iveco, Paccar a Scania, napsala agentura Reuters.