Hlavní obsah

EU přezkoumá pravidla měření spotřeby plug-in hybridů

Plug-in hybridní auta jezdí reálně s vyšší spotřebou, než říká oficiální měření, tvrdí organizace ICCT. Unie tedy zvažuje změnu pravidel pro výpočet oficiálních čísel, a to na základě povinných hlídačů reálné spotřeby, které mají nová auta od roku 2020.

Foto: Milan Malíček, Právo

Zásuvka k nabíjení plug-in hybridu (Ilustrační foto - Jeep Wrangler 4xe 80th Anniversary)

Článek

Nová auta musí být z nařízení EU už nejméně rok vybavena zařízením, které ukládá hodnoty reálné spotřeby benzínu a elektrické energie. Když se o této novince svět dozvěděl, nebylo ještě jasné, k čemu bude sloužit. Nyní se objevují reálné obrysy - k úpravě metodiky měření spotřeby u plug-in hybridů.

EU bude od ledna hlídat, s jakou spotřebou jezdíte. Možná kvůli nové dani

AutoMoto

Plug-in hybridy jsou auta, která je možné nabíjet ze zásuvky, ale mohou jezdit i na benzín či naftu. Ve většině případů požívají výhod plynoucích z nízkých normovaných emisí CO2. Ty z nich, které při oficiálním měření spotřeby metodikou WLTP emitují méně než 50 g CO2/km, a takových je většina, např. v Česku mají nárok na „elektromobilní“ registrační značku s písmeny EL na začátku, která znamená např. osvobození od nutnosti platit poplatek za jízdu po dálnici anebo v Praze parkování v modrých zónách zdarma.

Už nějakou dobu se však objevují kritické hlasy, které říkají, že řada majitelů plug-in hybridů v reálném světě svá auta vůbec nenabíjí a jezdí jen na konvenční palivo. A právě tyto hlasy chce EU vyslyšet a změnit způsob, jakým se určuje katalogová hodnota emisí CO2.

Za pomoci dat z oněch vestavěných hlídačů reálné spotřeby se má, jak píše agentura Reuters s odkazem na zdroje zevnitř EU, změnit tzv. faktor používání. Jinými slovy, do katalogové hodnoty se má promítnout i to, jak reální řidiči s plug-in hybridy ve skutečném světě jezdí.

Dvojtest Škody Octavia s motorizacemi mimo hlavní proud: základ a elektrifikovaná budoucnost

Testy

Pod těmi hlasy si v tomto případě můžeme představit organizaci ICCT (International Council on Clean Transport, Mezinárodní rada pro ekologickou dopravu). Podle jejího výzkumu databází firemních flotil či webů, kde majitelé aut zveřejňují svou spotřebu a porovnávají ji s ostatními, spoléhají zejména hybridní auta různého typu na spalovací motor až dvojnásobně častěji, než naznačuje normované měření spotřeby.

Někdo jistě každou noc na dvorku svůj vůz nabíjí a na benzín jezdí jen zřídka, někdo to dělá naopak; reálná spotřeba plug-in hybridů je vždy závislá na tom, jak moc ho nabíjíte. A protože až na výjimky není možné je nabíjet rychle stejnosměrným proudem, nemá valného smyslu je připojovat do zásuvky, když budete např. v obchodě jen půl hodiny. Za takovou dobu se nabít nestihnou.

Jaké konkrétní výsledky bude úprava normovaného měření spotřeby mít, už lze jen spekulovat. Protože v naprosté většině případů je reálná spotřeba vozu vyšší než normovaná, zdá se být pravděpodobné, že emise plug-in hybridů papírově vzrostou. Podle agentury by však mělo být jasno ještě tento rok a změna by měla vstoupit v platnost někdy okolo roku 2025.

Související články

Výběr článků

Načítám