Článek
Řada světoznámých automobilek, jako je Audi, Porsche, Volkswagen, Mazda nebo i britský McLaren zkoumá možnosti výroby a využití tzv. syntetických paliv. Podle Markuse Schäfera, šéfa výzkumu a vývoje u Mercedesu, to však je slepá cesta.
Automobilka, která stejně jako Porsche sídlí v německém Stuttgartu, nevidí syntetická paliva jako životaschopnou alternativu tradičních paliv z ropy, takže do nich nebude investovat.
„Rozhodli jsme se, že půjdeme cestou elektřiny,” uvedl Schäfer pro britský web Autocar.
„Při vývoji nových platforem myslíme v prvé řadě na elektrický pohon. Musíme sledovat regulace a chování zákazníků, ale toto bude naše hlavní směřování,” dodal.
Proč se značka tak rozhodla? Podle Schäfera jsou e-paliva neefektivní: „Když máte přebytek energie, nejlepší využití je přímo jí nabít baterii. Transformovat zelenou energii do e-paliva je proces, ve kterém ztratíte hodně efektivity.”
Ve zkratce - syntetická paliva, také nazývaná e-paliva, jsou v podstatě benzín a nafta synteticky vyrobené; nejčastěji z vodíku a vzdušného CO2. Ideálně navíc pomocí „zelené” energie z větru, vody či slunce.
Zmíněná Mazda vyvíjí proces výroby paliv z mořských řas a rakouský ropný gigant OMV dokonce vyrábí ropu z recyklovaných plastů; zatím pro výzkumné účely.
Výhodou syntetických paliv je, že se dají tankovat do současných konvenčních aut a může být využita stávající infrastruktura čerpacích stanic. A protože se pro jejich výrobu bere CO2 ze vzduchu, proces je tzv. uhlíkově neutrální. Ovšem, komerční výroba a použití jsou zatím hudbou budoucnosti.