Článek
První pokus o elektronickou registraci minulý týden pro velký zájem zkrachoval. V pondělí proběhla registrace znovu a nápor zájemců byl opět veliký, takže celá částka byla přerozdělena za necelé čtyři minuty.
Na spuštění registračního programu čekaly od rána na stránce chcemelektromobil.sk asi tři tisíce zájemců a zdaleka ne na každého se dostalo. Do vyčerpání limitu bylo vyplněno „jen“ 668 žádostí na 786 automobilů.
Velkorysé podmínky
Úřady ale chtějí s dotováním elektromobility pokračovat. V budoucnu by se tak mělo dostat i na ty, kteří včera neuspěli. „Zájem byl obrovský. Další žádosti budou zařazeny na seznam,“ potvrdil náměstek slovenského ministra hospodářství Vojtech Ferencz.
Minulý týden to bylo neúspěšné pro technické potíže. Přihlašování do systému začalo původně minulou středu, ale technické potíže způsobily, že registrace byla nakonec anulována. O dotaci mohl žádat kdokoliv: lidé, podnikatelé i úřady.
Na nákup nového auta s čistě elektrickým pohonem dostane úspěšný žadatel od státu 8000 eur (204 tisíc korun) a v případě plug-in hybridu 5000 eur (přes 127 tisíc korun). Cena vozu přitom nesmí přesáhnout 50 tisíc eur (1,3 milionu korun).
GTI či GTD už nestačí. Volkswagen pro silné elektromobily použije novou zkratku
Slovensko začalo poskytovat příspěvky na nákup elektromobilů a plug-in hybridů v jiném programu už v roce 2016. Tehdy se ale celou vyčleněnou dotaci přes 5,2 milionu eur (téměř 133 milionů Kč) nepodařilo vyčerpat, i když byl program prodloužen do poloviny loňského roku.
Vozidla s elektrickým a hybridním pohonem sice tvoří jen malou část z celkového prodeje nových aut na Slovensku, jejich počty ale v poslední době stoupají. Zatímco v roce 2016 bylo v zemi zaregistrováno 926 elektromobilů a plug-in hybridů různých kategorií, loni už to bylo 2109 takovýchto vozidel.
Podobný zájem o vozy na elektřinu a hybridy je i v České republice. Jak Právo před časem informovalo, prvních 500 elektrických modelů Škoda Citigoe iV bylo v předprodeji rozebráno za pouhých sedm týdnů. Jen Škoda Auto chce příští rok v ČR prodat tisíce elektromobilů. Ještě loni přitom české silnice brázdila sotva tisícovka elektroaut všech značek.
Řada aut nemusí mít od ledna dálniční známku
Dotace 8000 eur pro Slováky je velkorysá. Svou výší se jí blíží jen podpora ve Slovinsku, kde pobídka činí 7500 eur (191 tisíc Kč). V Německu a ve Francii se nabízí 6000 eur (153 tisíc Kč), ve Velké Británii 3500 liber (106 tisíc Kč). Jiné země poskytují majitelům elektroaut úlevy. V Norsku se u elektrických aut neplatí daň z nabití ani DPH, v Rakousku spotřební daň.
Česká vláda je vůči elektroautům opatrnější a dotace pro běžné uživatele neplánuje. Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) už dříve Právu řekl, že souhlasí jen s podporou nákupů pro firmy nebo samosprávu. Stát rovněž dotuje výstavbu dobíjecích stanic. Čeští řidiči elektroaut však neplatí silniční daň a v Praze mohou zdarma parkovat i v placených zónách.