Článek
Zkapalněný ropný plyn, zkratkou LPG (Liquefied Petroleum Gas), je v Česku velmi dobře známým alternativním palivem. Oblíbené je zejména pro svou zásadně nižší cenu oproti benzínu či naftě, danou výrazně nižší spotřební daní, ovšem jeho benefit je i v nižších emisích CO2 na ujetý kilometr.
Podobně jako benzín a nafta má i svou ekologicky šetrnou variantu - „bio LPG”. Je to ale vcelku novinka - na evropském trhu se prvně objevilo předloni a do Česka podle tiskové zprávy České asociace LPG dorazilo před několika dny. „V těchto dnech jsme obdrželi prvních patnáct tun bio LPG, které bude ve směsi s klasickým fosilním LPG distribuováno na naše čerpací stanice,“ cituje asociace Jiřího Karlíka ze společnosti Primagas.
Exkluzivně: Řídili jsme prototyp traktoru na biometan, do prodeje půjde za tři roky
Bio LPG ovšem nelze brát jako bioetanol či bionaftu. Podle asociace je po chemické stránce shodné s klasickým ropným LPG, které do svých aut řada motoristů tankuje nyní. Proto je také možné obě verze libovolně míchat. „Jediným rozdílem oproti klasickému LPG je způsob výroby,“ říká o bio LPG Ivan Indráček, předseda asociace.
Tím je řečena i jedna z velkých výhod bio LPG oproti jiným alternativním palivům. Dá se snadno přepravovat a uchovávat, a také distribuční infrastruktura je poměrně dobrá, např. ve srovnání s vodíkem či elektřinou.
Aktuálně se tento plyn získává jako vedlejší produkt při výrobě bioetanolu ze zbytků jídla a cukrové třtiny. V budoucnosti by měl být vyráběn i cíleně, např. z celulózové biomasy, tedy z dřevěného odpadu. Oproti tomu klasické ropné LPG vzniká částečně jako vedlejší produkt při rafinaci ropy, částečně separací při těžbě zemního plynu.
Levné auto na levný pohon. Dacia opět nabízí verze na LPG, rovnou u čtyř modelů
Ve výsledku je tedy v závislosti na technologii výroby a zdroji provoz auta na bio LPG o 40-70 % ekologicky šetrnější z hlediska uhlíkové stopy než provoz na ropné LPG a až o 90 % ve srovnání s naftou. Nejde ale o emise CO2 z výfuku auta, nýbrž o ekologii výroby paliva, tedy tzv. část „well-to-tank” (česky „od zdroje do nádrže”).
Mezi jedny z největších výrobců bio LPG aktuálně patří petrochemické firmy Eni, Total a Neste. Podle nedávné aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) zkoumá možnost výroby i společnost Unipetrol ve své litvínovské rafinerii.
Podle odhadů asociace v Česku jezdí asi 170 tisíc vozidel na LPG; ministerstvo životního prostředí uvádí v NAP ČM o něco vyšší číslo, zhruba 200 tisíc. Podle statistik ministerstva dopravy bylo jen v loňském roce provedeno téměř 6 tisíc přestaveb aut na pohon LPG. Natankovat LPG je v Česku možné na zhruba 950 stanicích různých provozovatelů.