Článek
Druhá generace Dacie Duster je na trhu čtvrtým rokem, takže přišel čas na drobnou modernizaci. Tedy, na první pohled – podíváme-li se na novinku zevrubněji, zjistíme, že to není jen trocha make-upu.
Po vzhledové stránce vypadá trochu jako z nouze ctnost – zvenčí vidíme nové LEDkové lampy na obou koncích auta, drobně upravenou masku chladiče – ovšem pořád se starým logem – a novou oranžovou barvu. Za zmínku však stojí, že nově duster s denním svícením svítí i vzadu.
Vůz dostal také nový zadní spoiler a 16” a 17” kola, která spolu s novými ložisky kol a sériově montovanými pneumatikami přispěly ke snížení emisí CO2, tedy spotřeby paliva, až o 5,8 gramu na kilometr u verze se čtyřkolkou.
Test Dacie Duster 4x4: Poctivost na prvním místě
V kabině je největší změnou nový infotainment. Kromě základního obyčejného rádia tu jsou systémy Media Display a Media Nav z dua logan-sandero, které se představilo před několika měsíci. Oba systémy umí pracovat s Androidem Auto i Apple CarPlay.
Kromě toho je tu nové čalounění sedadel a konzole středového tunelu s loketní opěrkou, a hlavně, dobíjecími porty USB pro cestující vzadu. Dosud mělo celé auto jedinou zdířku nad centrálním displejem. Nově je také ve standardní výbavě tempomat s podsvíceným ovládáním na volantu nebo automatická světla.
Do terénu připraven
Duster vždy vynikal spíš svými jízdními schopnostmi za všech podmínek a u modernizované verze – alespoň na papíře – to není jinak. Světlá výška je přes 21 cm v závislosti na verzi, nájezdové úhly jsou u čtyřkolky 30° vpředu a 33° vzadu. Vylepšen byl také tzv. Monitor 4x4, který řidiči dává informace o náklonech, nadmořské výšce a světových stranách.
Pod kapotou je na výběr ze čtyř motorizací, u nichž číslo označuje výkon v koňských silách. Jedna je vznětová – čtyřválec Blue dCi 115 je možné mít s pohonem předních nebo všech kol – a dalších pět zážehových. Spořílky zaujme verze TCe 100 LPG, k níž ale nejde přidat pohon 4x4.
Klasické benzínové varianty jsou TCe 90 a TCe 130 pro pohon předních kol a TCe 150 se čtyřkolkou. Všechny tyto možnosti dostanete s manuálním šestikvaltem, ovšem pro zájemce o dvouspojkovou převodovku duster konečně nabízí aspoň jednu verzi – TCe 150 EDC6, ovšem výhradně s pohonem předních kol.
Zmíněná verze na LPG došla zlepšení v objemu plynové nádrže, jejíž využitelná kapacita se zvýšila o 15 litrů na 48,8 l. Spolu s 50l benzínovou nádrží to dle výrobce znamená dojezd 1235 km na jedno naplnění. Palivoměr plynu je navíc integrován do přístrojového štítu a bez významu také není fakt, že při jízdě na LPG vůz vypouští o 9,5 % méně CO2 než na benzín.
Po stránce jízdních asistentů je výbava trochu chudší, ale to důležité tu je – hlídání mrtvého úhlu, asistent rozjezdu do kopce, parkovací čidla pro čtyřkolky a taky asistent sjezdu prudkých kopců. K mání jsou rovněž kamery pro 360° výhled okolo auta.
Modernizovaný Duster bude na trhu k mání od září letošního roku. V té době bychom se také měli dozvědět ceny.