Článek
S krátkými dny a brzkými soumraky se všude dočtete o tom, jak by řidiči měli dávat větší pozor. Ale nejsou na silnici sami. Zejména na venkově sdílí silnice, nezřídka nevalného stavu, s chodci a cyklisty, kteří nemají k dispozici chodník či cyklostezku.
Jak na světla do mlhy? Můžou nejen pomoci, ale i uškodit

Tito účastníci silničního provozu jsou nejzranitelnější, ale přesto se leckdy chovají, jako by byli nesmrtelní a ve tmě jdou či jedou po kraji vozovky bez osvětlení či reflexních prvků. Přitom to jsou sotva dva měsíce, kdy jsme psali o chodci, který byl sražen a zraněný odvezen do nemocnice pravděpodobně proto, že ve tmě šel po silnici bez světel či reflexních prvků.

Chodci musí mít za snížené viditelnosti na sobě reflexní prvky.
Policejní statistiky hovoří podobně. Za posledních pět let na silnicích zemřelo vždy více chodců v noci než ve dne. V roce 2018 to bylo 55 ve dne vs. 58 v noci. K největšímu počtu nehod s chodci, ne nutně se smrtelnými následky, došlo v prosinci. Na druhém místě byl listopad a na třetím leden. A nejvíce nehod s chodci se stalo mezi 16. a 17. hodinou odpolední.
Reflexní náramky přitom stojí pouhou dvacetikorunu. Větší a lépe viditelná reflexní vesta stojí okolo 50 korun, a když není třeba, snadno se vejde do kapsy či kabelky. Možná vám nebude slušet, ale bezpečnost cestou domů je důležitější.
Chlapec v Brně koukal do mobilu a smetla ho tramvaj, policie zveřejnila video

Chodcům od začátku roku 2016, tedy už tři a půl roku, přikazuje použití reflexních prvků odst. 9 § 53 zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích: „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.”
Pro cyklisty toto upravuje odst. 5 § 58 stejného zákona: „Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy.”
Při nesplnění těchto povinností se chodec či cyklista vystavují hrozbě pokuty až 2500 korun. To je však naprosto zanedbatelné ve srovnání s tím, co se skutečně může „neviditelnému” chodci či cyklistovi stát.