Článek
Exekutiva EU uvedla, že se automobilky dohodly na technickém vývoji v oblasti čištění oxidů dusíku. Jediný Daimler ale nebyl pokutován, protože odhalil existenci této kartelové dohody.
„Pět výrobců automobilů Daimler, BMW, Volkswagen, Audi a Porsche vlastnilo technologii ke snižování škodlivých emisí nad rámec zákonem požadovaných emisních norem EU. Ale vyhnuli se soutěžení o využití plného potenciálu této technologie k lepšímu čištění, než vyžaduje zákon,“ uvedla šéfka antimonopolní politiky EU Margrethe Vestagerová s tím, že podle Komise tím výrobci upírali spotřebitelům možnost koupit si auto, které méně znečišťuje životní prostředí.
„Dnešní rozhodnutí je tedy o tom, jak se legitimní technická spolupráce pokazila. A my netolerujeme, když se společnosti tajně domlouvají,“ uvedla Vestagerová.
Na elektromobil až 200 tisíc? Dovozci aut vyzvali vládu, aby podpořila nákupy bezemisních vozů

Volkswagen zvažuje, zda proti pokutě podniknout právní kroky. Pokutu za technické rozhovory o emisních technologiích s jinými výrobci automobilů považuje za spornou.
„Komise ukládá pokuty, přestože obsah rozhovorů nebyl nikdy realizován a žádní zákazníci tím neutrpěli žádnou újmu,“ uvedl Volkswagen ve svém prohlášení s tím, že „Komise vstupuje na nové území justice, protože poprvé považuje technickou spolupráci za porušení antimonopolních pravidel“.
Norma Euro 7 může znamenat konec spalovacích motorů už za čtyři roky, tvrdí automobilky

Případ nesouvisel přímo se skandálem označovaným dieselgate, který je z roku 2015. Volkswagen tehdy v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že asi do 11 milionů naftových aut nainstaloval po celém světě software, který umožňoval manipulovat s testy emisí.