Článek
Ačkoli konec letadla Concorde byl neslavný, zůstává tento stroj nepřekonaný ještě po padesáti letech. Je legendou. A právem. A kdo by měl lépe oslavovat tuhle britsko-francouzskou legendu než podobně legendární britská značka Aston Martin?
Automobilka tak u této přiležitosti postavila zajímavý speciál, založený na modelu DBS Superleggera.
Na autě je spousta detailů, které letadlo v barvách British Airways připomínají. Nejde jen o bílou barvu, která je naprosto stejná, jako má letadlo v muzeu, ani o odstíny modré a červené, použité v detailech. Jde třeba o siluetu letadla v šedé barvě, která je na karbonové střeše vozu. A i na malých výstupech vzduchu na bocích vozu můžeme vidět stylizované letadlo.
Ani to není všechno. Lišty prahů nesou označení registrace letadla G-BOAC. A na stínítku u řidiče jsou vyšité údaje o provozní výšce a rychlosti letu, tedy 60 tisíc stop (18,288 km) a Mach 2,04 (2 519 km/h), více než dvojnásobek rychlosti zvuku.
Takových rychlostí samozřejmě DBS Superleggera Concorde Edition nedosahuje, přeci jen je to auto. Motor pod kapotou zůstal sériový - dvanáctiválec o objemu 5,2 l s dvojicí turbodmychadel. Nabízí 715 koní a točivý moment 900 N.m. Na stovku zrychlí za 3,4 sekundy a maximální rychlost je 340 km/h.
Automobilka tuto speciálku přestavila 26. listopadu, na den přesně šestnáct let od posledního letu Concordu, načež byl umístěn jako exponát do muzea Aerospace v Bristolu. Vůz vznikne v deseti kusech, polovině počtu vyrobených Concordů. A kdo by jeden chtěl, musí se vypravit do bristolské prodejny Astonu, protože jen tady se dají auta objednat.