Článek
Postupný nástup nové éry elektromobilů se mimo konečného spotřebitele a prodejců dotýká i těch, kteří zodpovídají za bezpečnost a záchranu. Hasičský záchranný sbor České republiky se také postupně školí a snaží se reagovat na novinky, které s sebou hašení elektromobilů přináší.
Škoda upravila elektrifikované modely pro potřeby britských záchranných složek
Zásadním rozdílem mezi požárem běžného vozidla se spalovacím motorem a elektromobilu či plug-in hybridu je v použití vody či hasicího přístroje. V prvním případě hasiči dovedou uhasit a postupně dochladit celý vůz, nicméně u elektromobilu je to jiné.
„Zapouzdřené baterie uvnitř vozu podle zkušeností ze světa i Česka představují komplikaci při hašení. A to zejména proto, že k vývoji tepla a zplodin hoření dochází uvnitř skrytého a nedostupného akumulátoru,“ popisují olomoučtí hasiči.
Na uhašení takového vozidla je tak potřeba více času, speciální vybavení a hlavně prostor, kterého se hasičům často nedostává. I proto přišli profesionálové z Olomouce s revolučními vozíky pod kola, které částečně dohašený elektromobil umí dostat na vhodné místo.
„V podstatě se jedná o soubor unikátních pojízdných vozíků. Na ně se částečně uhašený vůz naloží a vyveze se z ohroženého prostoru na volné prostranství, kde se poté může bezpečně pokračovat v jeho ochlazování a hasebním zásahu. V rámci České republiky i Evropy jde o jedinečný technický prostředek, díky němuž se urychlí a zefektivní zásah hasičů a zásadně se eliminují škody i následky požárů vozidel na alternativní pohon,“ stojí ve zprávě olomouckých hasičů.
Hasiči rozbili okna auta, aby skrz protáhli hadici. Důvod je jednoduchý
Oproti podobným transportním vozíkům se hasičský typ liší především zvýšeným váhovým limitem a schopností překonávat překážky, zpomalovací prahy či nájezdové rampy.
Každý vozík v soupravě má nosnost přibližně 1000 kilogramů a celý set tak dokáže transportovat zamčené, nepojízdné nebo poškozené auto až 4 tuny těžké. Jeden vozík má 38 kilogramů a maximálně s ním lze jet 5 km/h. Hasiči mají k vozíkům k dispozici i vázací sadu a pneumatické zvedáky pro snazší manipulaci. Nespornou výhodou je i fakt, že s autem na vozíkách nemusí manipulovat hasiči ručně, ale lze jej zapřáhnout za hasičský vůz.
Čeští hasiči si vývojem podobného typu zásahové techniky pomohou především v podzemních garážích, kde čím dál častěji vznikají dobíjecí stanice na elektromobily, u kterých je bohužel i větší riziko vzplanutí vozu. Do většiny takových míst se ovšem běžná hasičská technika nedostane, a proto je nutné elektromobil nějakým způsobem transportovat ven.
V současné době hasiči pravidelně provádí cvičení s lithium-iontovými bateriemi a testují jejich odolnost či rizika. Pokud u nich dojde k požáru, v ideálním případě by měli hasiči do pláště baterie udělat díru a do ní pak pomocí techniky aplikovat vodu s pěnidlem. Pomoci by mohl i hasicí systém Cobra, který byl primárně vytvořen k řezání a hašení stavebních konstrukcí a který dokáže pomocí vodního paprsku prorazit pevný materiál. Zařízení umí mimo jiné proříznout 150 mm betonu za 90 sekund.