Hlavní obsah

Co s hořícím elektromobilem v podzemních garážích? Olomoučtí hasiči mají unikátní řešení

Novinky, Daniel Havlina

Olomoučtí profesionální hasiči ukazují transportní vozíky, které jim usnadní zásah při hašení elektromobilů i jiných nepojízdných vozidel ve stísněných, špatně přístupných nebo rizikových místech. Každý vozík umí nahradit jedno kolo.

Olomoučtí hasiči vyvinuli speciální vozíky na přepravu hořících elektromobilů.Video: HZS Olomouckého kraje

Článek

Postupný nástup nové éry elektromobilů se mimo konečného spotřebitele a prodejců dotýká i těch, kteří zodpovídají za bezpečnost a záchranu. Hasičský záchranný sbor České republiky se také postupně školí a snaží se reagovat na novinky, které s sebou hašení elektromobilů přináší.

Škoda upravila elektrifikované modely pro potřeby britských záchranných složek

AutoMoto

Zásadním rozdílem mezi požárem běžného vozidla se spalovacím motorem a elektromobilu či plug-in hybridu je v použití vody či hasicího přístroje. V prvním případě hasiči dovedou uhasit a postupně dochladit celý vůz, nicméně u elektromobilu je to jiné.

„Zapouzdřené baterie uvnitř vozu podle zkušeností ze světa i Česka představují komplikaci při hašení. A to zejména proto, že k vývoji tepla a zplodin hoření dochází uvnitř skrytého a nedostupného akumulátoru,“ popisují olomoučtí hasiči.

Foto: HZS Olomouckého kraje

Olomoučtí hasiči vyvinuli speciální vozíky na přepravu hořících elektromobilů.

Na uhašení takového vozidla je tak potřeba více času, speciální vybavení a hlavně prostor, kterého se hasičům často nedostává. I proto přišli profesionálové z Olomouce s revolučními vozíky pod kola, které částečně dohašený elektromobil umí dostat na vhodné místo.

„V podstatě se jedná o soubor unikátních pojízdných vozíků. Na ně se částečně uhašený vůz naloží a vyveze se z ohroženého prostoru na volné prostranství, kde se poté může bezpečně pokračovat v jeho ochlazování a hasebním zásahu. V rámci České republiky i Evropy jde o jedinečný technický prostředek, díky němuž se urychlí a zefektivní zásah hasičů a zásadně se eliminují škody i následky požárů vozidel na alternativní pohon,“ stojí ve zprávě olomouckých hasičů.

Hasiči rozbili okna auta, aby skrz protáhli hadici. Důvod je jednoduchý

AutoMoto

Oproti podobným transportním vozíkům se hasičský typ liší především zvýšeným váhovým limitem a schopností překonávat překážky, zpomalovací prahy či nájezdové rampy.

Každý vozík v soupravě má nosnost přibližně 1000 kilogramů a celý set tak dokáže transportovat zamčené, nepojízdné nebo poškozené auto až 4 tuny těžké. Jeden vozík má 38 kilogramů a maximálně s ním lze jet 5 km/h. Hasiči mají k vozíkům k dispozici i vázací sadu a pneumatické zvedáky pro snazší manipulaci. Nespornou výhodou je i fakt, že s autem na vozíkách nemusí manipulovat hasiči ručně, ale lze jej zapřáhnout za hasičský vůz.

Čeští hasiči si vývojem podobného typu zásahové techniky pomohou především v podzemních garážích, kde čím dál častěji vznikají dobíjecí stanice na elektromobily, u kterých je bohužel i větší riziko vzplanutí vozu. Do většiny takových míst se ovšem běžná hasičská technika nedostane, a proto je nutné elektromobil nějakým způsobem transportovat ven.

Foto: HZS Olomouckého kraje

Olomoučtí hasiči vyvinuli speciální vozíky na přepravu hořících elektromobilů.

V současné době hasiči pravidelně provádí cvičení s lithium-iontovými bateriemi a testují jejich odolnost či rizika. Pokud u nich dojde k požáru, v ideálním případě by měli hasiči do pláště baterie udělat díru a do ní pak pomocí techniky aplikovat vodu s pěnidlem. Pomoci by mohl i hasicí systém Cobra, který byl primárně vytvořen k řezání a hašení stavebních konstrukcí a který dokáže pomocí vodního paprsku prorazit pevný materiál. Zařízení umí mimo jiné proříznout 150 mm betonu za 90 sekund.

Související články

Hasiči dostali nová pancéřovaná auta

Pancéřování kabiny, ochrana posádky i proti protitankovým minám, odolnost proti radioaktivitě, toxickým zbraním… To všechno mají nové hasičské speciály, které...

Výběr článků

Načítám