Článek
Automobilka Tesla v rámci pilotního programu otevřela desítku svých superchargerů v Nizozemsku, tedy rychlonabíječek dosud dostupných pouze autům značky Tesla, i elektromobilům jiných značek.
Přesně jak zněly odhady, znamená to určité problémy pramenící z toho, že elektromobily jiných značek mají zásuvky jinde než tesly. A místní elektromobilisté na to upozorňují na Twitteru.
Is this 2x Supercharger blocking okay with people? pic.twitter.com/WwQorZYox7
— Morten Grove, Captain of all Tesla-Ships 🚢 (@mortenlund89) November 1, 2021
Totiž, superchargery fungují na principu, že všechna auta značky Tesla mají nabíjecí zásuvku v levém zadním rohu. Opravdu v rohu, designově je její kryt součástí pravé zadní lampy. Stojany jsou tedy umístěny tak, aby vzhledem k umístění zásuvky byla obsluha pohodlná, a taky mají velmi krátké kabely, což zase snižuje ztráty energie při nabíjení.
Pro tesly tedy superchargery fungují skvěle, stačí k nim vždycky zacouvat. U ostatních značek však má člověk kolikrát dojem, že se předhánějí v co nejméně praktickém umístění nabíjecí zásuvky.
If an ID.3 for example wants to charge, it has to park in a position blocking the charge and parking slot to its left. Teslas can’t charge there and two stalls are blocked by only one car. pic.twitter.com/E6bGcBl4y3
— Fabian Laasch ⚡️🔋 (@FabianLaasch) November 2, 2021
U běžných nabíječek je to skoro jedno, protože stojan je buď uprostřed parkovacího místa, nebo je jeden pro dvě parkovací místa a stojí na čáře mezi nimi, takže si můžete vybrat, jak k němu přijedete. U superchargerů to jedno není, protože každé parkovací místo má svůj stojan vlevo vzadu.
Kromě tesel tam tedy pohodlně nabijete auta, která mají zásuvku buď stejně, anebo v pravém předním rohu. S trochou snahy a kreativního parkování ještě jde nabít např. Honda e nebo Renault Zoe, které mají zásuvku vpředu uprostřed.
První jízda v Cupře Born: Konečně závan sportovnosti v elektromobilu
Na podobném místě jako tesly mají zásuvku elektrické opely, DS, peugeoty a citroëny. Ale ne všechny – dodávky ji mají vlevo vpředu, stejně jako např. Kia e-Soul a e-Niro nebo Hyundai Kona, a tedy mají u superchargerů problém.
Totožně je na tom cokoliv se zásuvkou vpravo vzadu, tedy mercedesy (vyjma EQV, které má zásuvku vlevo vpředu), Hyundai Ioniq 5 a jeho sourozenci od Kie a Genesisu, elektrický Mini Cooper, Fiat 500e nebo všechno na platformě MEB, tedy Škoda Enyaq, Volkswageny ID.3, 4 a 5, Audi Q4 e-tron nebo Cupra Born.
A právě tady vzniká problém. Například Volkswagen ID.3 u superchargeru nabijete, ale pouze za cenu toho, že využijete přípojku jiného parkovacího místa. Jedním autem tedy de facto zaberete dvě nabíjecí místa.
Frenemies? 🤔 pic.twitter.com/j4mld02CB1
— @spotted_model (@spotted_model) November 2, 2021
V situacích, kdy je spousta jiných přípojek volných, to je skoro jedno, ale pokud přijede spěchající tesla s třemi procenty baterie, poslední „volné“ místo bude to napravo od ID.3 a jeho majitel nebude v dohledu, vzniká problém.
Někteří ho chtějí řešit zákazy a příkazy v reakci na majitele Audi e-tron, kterému se povedlo zaparkovat přes tři místa. Nutno uznat, že umístění nabíjecí zásuvky e-tronu je poněkud nešťastné – u 175kW nabíječky e.onu ve Vystrkově u Humpolce jsem při testu Audi e-tron S Sportback musel stát napůl na chodníku.
Objevují se ovšem i názory, že to možná není až takový problém – právě díky tomu, že přípojek u superchargerů bývá hodně. Uživatel electricfelix ve videu z jednoho z takových superchargerů např. zmiňuje, že u jedné z přípojek parkuje tesla jen tak, aniž by se nabíjela, což taky není zrovna ohleduplné.
Nezbývá tedy než počkat na výsledky pilotního programu, které Tesla určitě sbírá a vyhodnocuje z různých zdrojů.