Hlavní obsah

Čínská značka GAC se představila v Evropě. Odhalila crossover GS5

Novinky, Marek Bednář
Paříž

Čínský GAC Motor v Paříži na autosalonu představil jak sebe, v Evropě neznámou značku, tak i druhou generaci crossoveru GS5. Spalovací motory nabízí výhradně benzínové a čtyřválcové; různí se jen objem a výkon. Značka chystá nástup na evropské trhy, ovšem zatím není známo, kdy se tak stane. V Severní Americe se má objevit v příštím roce. Ceny zatím známe jen čínské a jsou pozoruhodně nízké.

Foto: Marek Bednář, Novinky

GAC GS5 na pařížském autosalonu

Článek

Že vám jméno GAC Motor nic neříká? Jistě nebudete v Evropě sami – automobilka tu nepůsobí. Fakt, že na pařížském autosalonu ukázala v podstatě všechno, co v jiných částech světa nabízí, ale napovídá, že se to změní.

Jako značka začal GAC fungovat v roce 2008, ovšem nikoli jen tak – jako součást Guangzhou Automobile Group založené v roce 1997. Ve spolupráci s automobilkami jako Fiat či Toyota se pustil do výroby aut, které na domácím, čínském trhu prodává pod značkou Trumpchi.

Pro Ameriku a Evropu ale tato auta dostanou právě označení GAC, byť logo zůstává stejné – stylizované písmeno G. [celá zpráva]

Foto: Marek Bednář, Novinky

Fan Zhang, designér GAC, na pařížském autosalonu

Byť automobilka pochází z Číny, kde mají elektromobily díky státním regulacím poměrně úspěch, a byť je úplně nová, nepovažuje spalovací motor za antikrista. A dokonce za něj nepovažuje ani individuální mobilitu.

Brožurka, kterou jsme v Paříži dostali, hovoří o automobilu nejen jako o „dopravním prostředku, ale i nástroji snů a potěšení”. Tato slova působí jako balzám v době, kdy zavedené firmy předvídají dobu temna, hovoříc o autonomní a sdílené mobilitě jako o příští generaci automobilu.

Foto: Marek Bednář, Novinky

GAC GS5

Novým modelem, který si značka přichystala pro Paříž, je druhá generace crossoveru GS5. Je poháněn přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,5 litru, který je spojen s šestistupňovým automatem Aisin a má spotřebovávat v průměru 7 litrů benzínu na 100 km.

Foto: GAC

GAC GE3

GAC má v nabídce jen jeden elektromobil – kompakt GE3 stojící někde na hraně mezi hatchbackem a crossoverem. Na jedno nabití dojede 310 km podle cyklu NEDC, příp. 475 km konstantní rychlostí 60 km/h.

V útrobách má elektromotor o 180 koních a 290 Nm, váží 1,7 tuny a jeho nejvyšší rychlost je 156 km/h. Zrychlení automobilka uvádí jen na 50 km/h, to má trvat 4 sekundy.

Foto: GAC

GAC GS8

Na severoamerický trh chce GAC vstoupit příští rok se sedmimístným SUV označeným jako GS8. Působí, jako by bylo vyvinuto v USA, ale není tomu tak. Na designu se podílel designér Fan Zhang, který dříve několik let pracoval u Mercedesu.

Osmiválec pod kapotou nečekejte – je tu řadový čtyřválec s turbodmychadlem o objemu dvou litrů a výkonu 201 koní. Benzínový, samozřejmě – diesely nemá automobilka vůbec v plánu nabízet. A prozatím je to jediný motor, který GS8 má, a je spojený výhradně se šestistupňovým automatem.

Model GS8 váží okolo 1,9 tuny podle specifikace a je velký zhruba jako Škoda Kodiaq. Zrychlením na stovku ani maximálkou se automobilka nepochlubila, stejně tak neznáme ani americký, ani evropský ceník. V Číně však stojí od 163 800 jüanů (cca 529 tisíc korun).

Foto: Marek Bednář, Novinky

GAC GM8

Druhý vůz, který vypadá, jako by vznikl v zemi hvězd a pruhů, je MPV s označením GM8. Pohání ho stejný čtyřválec jako GS8, ovšem uvnitř je to úplně jiná písnička – kapitánská křesla v druhé řadě sedadel mají vyhřívání, ventilaci i masážní funkci a jsou vážně pohodlná.

Foto: Marek Bednář, Novinky

GAC GM8

Ovšem nastavení sklonu opěradla apod. se provádí manuálně – v kontrastu s tím, že posuvné dveře jsou elektrické. GM8 se v Číně prodává od 170 tisíc jüanů, tedy v přepočtu cca 549 tisíc korun.

Foto: Marek Bednář, Novinky

GAC GS3

V současnosti jsou zákaznicky nejoblíbenější crossovery, takže pokračujme malým modelem GS3. Ten má pod kapotou buď atmosférickou patnáctistovku o 115 koních a 150 Nm, anebo třináctistovku, které pomáhá věc označená „E-turbo”.

Jestli to je elektrické turbodmychadlo, se můžeme spíš jen domnívat, v každém případě má tato verze 137 koní a 202 Nm. Model GS3 v Číně začíná na 73 800 jüanech, tedy cca 239 tisících korunách.

Foto: Marek Bednář, Novinky

GAC Enverge

A konečně tu máme koncept Enverge, který se svým párem gigantických křídlových dveří má do sériové výroby vážně daleko. Představil se už v lednu v americkém Detroitu, ale GAC ho přivezl i do Paříže.

Jde o elektrický crossover, který má mít dojezd 600 km. Díky elektromotoru o síle 238 koní a 409 Nm má zvládnout zrychlit na 100 km/h za 4,4 sekundy, což je poměrně ambiciózní číslo.

Foto: Marek Bednář, Novinky

GAC Enverge

Výběr článků

Načítám