Článek
Celé auto je neobyčejně krásné - počínaje tvarem karoserie nebo spartánským interiérem. Na replice, kterou vyrábějí v Hradci Králové je skvělé, že auto je v podstatě nerozeznatelné od originálu - všechny díly jsou vyráběny stejně jako před šedesáti lety.
Také kvůli této lásce k detailu a použití pouze kvalitních dílů stojí tento historický klenot skoro čtyři milióny korun. Ročně si jej v Česku nechají postavit dva až čtyři zájemci. Obvykle jde o zahraniční klientelu.
Firma se snaží plnit individuální požadavky zákazníků, ale většina chce co nejdokonalejší veteránskou repliku bez nějakých módních výstřelků. Nejobvyklejší barvou je British racing green - tmavě zelená barva, pro jaguary typická. Karoserii není problém nalakovat jakoukoliv barvou, klidně růžovou, pokud na tom klient bude trvat.

Jaguar C-Type - replika vyráběná v Česku
Pohled do dílny, ve které se repliky Jaguaru vyrábějí
Stísněný interiér, žádná elektronika
A jak se v historickém C-Typu jezdí? Interiér je stísněný, člověk má minimum prostoru. Volant je umístěn z našeho pohledu na špatné straně a otáčet s ním není úplně nejlehčí - posilovač řízení automobil samozřejmě neměl.
V autě jde ostatně všechno ztuha - nejenom řízení, ale i řazení nebo brzdy vyžadují zapojení příslušných svalových partií. Zajímavostí je posunutí pedálů o sedm centimetrů směrem k motorovému prostoru - v polovině padesátých let byla průměrná výška řidiče přeci jen o něco menší než v současnosti.
C-Type se vyráběl pouhé tři roky (1951 až 1953 včetně) a Jaguar vyrobil pouhých 52 kusů (některé zdroje uvádějí počet vyrobených kusů 54), přičemž většina se dochovala do dnešních dnů. I tak, najít dnes plně funkční C-Type je jako hledat pověstnou jehlu v kupce sena. Hodnota původních C-Typů se dnes odhaduje na minimálně 30 miliónů korun. Hodnota stroje, který v roce 1953 vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans (vůz s výrobním číslem XKC0051) se odhaduje na přibližně 80 až 100 miliónů korun.

Jaguar C-Type - replika vyráběná v Česku
Kokpit vozu je hodně spartánský.
C-Type - legenda Le Mans
Jaguar C-Type (známý i pod označením XK 120-C) patří mezi legendární závodní vozy. Na svém kontě má četné úspěchy - například v roce 1951 a 1953 vyhrál legendární závod v Le Mans. Pikantní na tom je, že Jaguar si nebyl jist úspěchem nového a zatím ještě pořádně nevyzkoušeného C-Typu a proto jezdce na trať poslal coby soukromý tým. Jaký to mělo důvod? Kdyby náhodou vozy nedojely, neutrpěla by tím publicita a prestiž britského výrobce.
Jenže on se stal pravý opak - Jaguar C-Type senzačně zvítězil (s průměrnou rychlostí 150 km/h) hned v roce 1951 a své kvality potvrdil i o dva roky později. Legendární jezdec Stirling Moss zajel jedno z kol v traťovém rekordu - na svou dobu fantastickou průměrnou rychlostí 168 km/h.

Jaguar C-Type - replika vyráběná v Česku
Na Jaguaru nemůže chybět klasické logo.
Jaguar C-Type byl také prvním vozem na světě, který v roce 1953 začal používat kotoučové brzdy (dnes je najdete v každém autě). Druhou konkurenční výhodou byla lehká, z hliníku vyrobená aerodynamická karoserie, kterou navrhnul letecký konstruktér Malcom Sayer.
O pohon vozu se stará benzínový šestiválec s výkonem 205 koní (152 kW). Závodní verze měla několik drobných úprav (kupříkladu zesílené zavěšení), ale jinak se od běžné silniční nelišila. Vůz s poháněnou zadní nápravou byl samozřejmě prost veškeré elektroniky a na svou dobu jezdil nebývale rychle - přes 230 kilometrů v hodině.

Jaguar C-Type - replika vyráběná v Česku
Jaguar C-Type - dvoumístná replika sportovního roadsteru z Česka