Článek
Celé auto je neobyčejně krásné - počínaje tvarem karoserie nebo spartánským interiérem. Na replice, kterou vyrábějí v Hradci Králové je skvělé, že auto je v podstatě nerozeznatelné od originálu - všechny díly jsou vyráběny stejně jako před šedesáti lety.
Také kvůli této lásce k detailu a použití pouze kvalitních dílů stojí tento historický klenot skoro čtyři milióny korun. Ročně si jej v Česku nechají postavit dva až čtyři zájemci. Obvykle jde o zahraniční klientelu.
Firma se snaží plnit individuální požadavky zákazníků, ale většina chce co nejdokonalejší veteránskou repliku bez nějakých módních výstřelků. Nejobvyklejší barvou je British racing green - tmavě zelená barva, pro jaguary typická. Karoserii není problém nalakovat jakoukoliv barvou, klidně růžovou, pokud na tom klient bude trvat.
Pohled do dílny, ve které se repliky Jaguaru vyrábějí
Stísněný interiér, žádná elektronika
A jak se v historickém C-Typu jezdí? Interiér je stísněný, člověk má minimum prostoru. Volant je umístěn z našeho pohledu na špatné straně a otáčet s ním není úplně nejlehčí - posilovač řízení automobil samozřejmě neměl.
V autě jde ostatně všechno ztuha - nejenom řízení, ale i řazení nebo brzdy vyžadují zapojení příslušných svalových partií. Zajímavostí je posunutí pedálů o sedm centimetrů směrem k motorovému prostoru - v polovině padesátých let byla průměrná výška řidiče přeci jen o něco menší než v současnosti.
C-Type se vyráběl pouhé tři roky (1951 až 1953 včetně) a Jaguar vyrobil pouhých 52 kusů (některé zdroje uvádějí počet vyrobených kusů 54), přičemž většina se dochovala do dnešních dnů. I tak, najít dnes plně funkční C-Type je jako hledat pověstnou jehlu v kupce sena. Hodnota původních C-Typů se dnes odhaduje na minimálně 30 miliónů korun. Hodnota stroje, který v roce 1953 vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans (vůz s výrobním číslem XKC0051) se odhaduje na přibližně 80 až 100 miliónů korun.
Kokpit vozu je hodně spartánský.
C-Type - legenda Le Mans
Jaguar C-Type (známý i pod označením XK 120-C) patří mezi legendární závodní vozy. Na svém kontě má četné úspěchy - například v roce 1951 a 1953 vyhrál legendární závod v Le Mans. Pikantní na tom je, že Jaguar si nebyl jist úspěchem nového a zatím ještě pořádně nevyzkoušeného C-Typu a proto jezdce na trať poslal coby soukromý tým. Jaký to mělo důvod? Kdyby náhodou vozy nedojely, neutrpěla by tím publicita a prestiž britského výrobce.
Jenže on se stal pravý opak - Jaguar C-Type senzačně zvítězil (s průměrnou rychlostí 150 km/h) hned v roce 1951 a své kvality potvrdil i o dva roky později. Legendární jezdec Stirling Moss zajel jedno z kol v traťovém rekordu - na svou dobu fantastickou průměrnou rychlostí 168 km/h.
Na Jaguaru nemůže chybět klasické logo.
Jaguar C-Type byl také prvním vozem na světě, který v roce 1953 začal používat kotoučové brzdy (dnes je najdete v každém autě). Druhou konkurenční výhodou byla lehká, z hliníku vyrobená aerodynamická karoserie, kterou navrhnul letecký konstruktér Malcom Sayer.
O pohon vozu se stará benzínový šestiválec s výkonem 205 koní (152 kW). Závodní verze měla několik drobných úprav (kupříkladu zesílené zavěšení), ale jinak se od běžné silniční nelišila. Vůz s poháněnou zadní nápravou byl samozřejmě prost veškeré elektroniky a na svou dobu jezdil nebývale rychle - přes 230 kilometrů v hodině.
Jaguar C-Type - dvoumístná replika sportovního roadsteru z Česka