Hlavní obsah

Česká „gigafactory” by mohla vyrobit baterie pro 400 až 800 tisíc aut ročně

Plánovaná česká továrna na baterie do elektromobilů, takzvaná gigafactory, by mohla ročně vyrobit baterie o úhrnné kapacitě více než 30 gigawatthodin. To má podle kapacity vyrobených baterií stačit pro 400 až 800 tisíc vyrobených osobních aut.

Foto: Volkswagen

Ilustrační foto (Elektromobilní platforma MEB koncernu Volkswagen, zde ve verzi pro model ID.3)

Článek

Roční produkce „gigatovárny” 30 GWh má vystačit pro 400 až 800 tisíc osobních automobilů ročně. Záleží na technologii výrobce, respektive výrobců baterií z cínoveckého lithia a kapacitě finálních baterií. Sdělila to mluvčí energetické společnosti ČEZ Barbora Peterová.

V současném plánu projektu těžby lithia společnosti Geomet, ve které má polostátní ČEZ majoritní podíl, je podle ní vytěžení a následné zpracování 34,5 milionu tun rudy během 21 let od začátku těžby, která se plánuje na rok 2025.

„Zatím jsme neidentifikovali žádné zásadní překážky, které by budoucí těžbě a následnému zpracování bránily. Provádíme desítky zkušebních vrtů a pracujeme na finální ekonomické a technologické studii proveditelnosti. Ta má upřesnit závěry z předběžné studie proveditelnosti a přinést odpovědi na všechny důležité otázky. V zásadě na to, jak otevřít důl a jak těžit a jak pak z vytěženého materiálu získat lithium,” řekla ve středu Peterová.

Vláda chce být u stavby „gigafactory” na baterie do elektromobilů. Stát má 50 miliard

Ekonomika

Konečné rozhodnutí by podle ní mělo padnout v roce 2023, pak by mohla následovat stavba závodu s tím, že zahájení těžby by bylo v roce 2025. „Paralelně běží práce na povolovacích řízeních včetně běžícího procesu EIA (posudek vlivu na životní prostředí). Nyní čekáme na vyjádření ministerstva, které stanoví oblasti, na které se máme zaměřit při zpracování dokumentace vlivu stavby na životní prostředí,” uvedla mluvčí.

Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš v úterý podepsali memorandum o podpoře plánovaného projektu gigafactory v Česku. Zájem podle Havlíčka má koncern Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, a korejská firma LG.

Z materiálu, který má ČTK k dispozici, vyplývá, že investice má v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst. Favoritem pro stavbu takzvané gigafactory je areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, kterou loni ČEZ odstavil.

Gigafactory by mohla být v Prunéřově, řekl Havlíček

Ekonomika

Většina expertů, které oslovila ČTK, se shodla, že plánovaný vznik továrny na baterie pro elektromobily v Česku je pro tuzemský automobilový průmysl kvůli vývoji na trhu a směřování Evropy k nízkoemisním zdrojům téměř nutností. Šéf ČEZ Beneš v úterý uvedl, že továrna na baterie pro elektroautomobily by při optimistickém scénáři mohla v ČR stát mezi roky 2026 až 2028. Dodal, že výše podpory státu pro plánovanou stavbu gigafactory v tuto chvíli není dojednána, tvořit ji podle něj má přímá podpora i daňové úlevy.

Vedoucí odboru surovinového informačního systému České geologické služby Jaromír Starý řekl, že v Česku je v současnosti evidováno 571,5 milionu tun rudy s 1,14 milionu tun lithia. Uvedl, že v ČR jsou proti dřívějším třem už jen zhruba dvě procenta světových zdrojů lithia. „Průzkumy a přírůstky zdrojů ve světě pokračují,” vysvětlil. V Česku je malé množství na ložisku ve Slavkovském lese a naprostá většina na Cínovci. „Předmětem dobývání budou nejbohatší a nejpřístupnější části cínoveckého ložiska,” dodal.

Související články

Výběr článků

Načítám