Hlavní obsah

Češi vyvinuli obojživelný minibus

Novinky, ČTK, maž

Česká společnost Enjoy Tech Limited v úterý předvedla prototyp svého obojživelného minibusu. Ten neumožňuje jen jezdit rychlostí až 90 km/h na silnicích, ale dokáže také plout po vodní hladině. Firma se chystá na sériovou výrobu.

Česká firma vyvinula obojživelný minibusVideo: ČTK

Článek

Výrobní prostory mají vzniknout v okolí Prahy, poptávka je hlavně ze Spojených arabských emirátů, Ruska nebo Číny, uvedl při představení prototypu na Slapské přehradě Robert Šubík z české pobočky společnosti.

„Momentálně jsme schopni vyrobit maximálně do pěti kusů ročně. V průběhu roku bychom se chtěli trochu rozrůst a výrobu zvýšit,“ uvedl Šubík. „Očekáváme velký zájem z Emirátů, odtud máme zpětné vazby už teď,“ dodal.

Foto: Enjoy Tech Limited

Enjoy Sprinter (obojživelné vozidlo)

Základem je standardní Mercedes-Benz Sprinter, který je dále upravován. Na bázi komerčního vozidla bylo výhodné stavět i kvůli servisu. „Klíčové bylo zachovat zásadní prvky od Mercedesu a maximálně se jim přizpůsobit, nevymýšlet nic nového,“ řekl Šubík.

Základní technické údaje
Délka:7200 mm
Šířka:2360 mm
Světlá výška:160 mm
Rozvor:4325 mm
Ponor:85 cm
Výtlak tělesa:5,6 t
Kapacita:12 osob včetně řidiče
Maximální rychlost:90 km/h (el. omezeno)

Na vodě se minibus ovládá podobně jako na silnici, speciální software podle otáčení volantu reguluje tah lodního motoru. K ovládání obojživelného minibusu postačuje kurz vůdce malého plavidla a na silnici řidičský průkaz D1.

Po vjetí do vody řidič vypínačem přepne automobil do plavebního režimu a pak už postačí jen určovat směr a rychlost malým joystickem na dveřích a otáčením volantu. Po jeho dotočení do koncových poloh se mezi motory vytvoří vzájemný protitah, díky němuž se plavidlo dokáže otáčet kolem své osy. V základní výbavě českého obojživelníka nechybí kotva nebo čerpadlo pro odčerpání vody. Každý z cestujících má záchrannou vestu.

Foto: Enjoy Tech Limited

Enjoy Sprinter (obojživelné vozidlo)

K výrobě sedmimetrového předvedeného modelu, který pojme 12 cestujících včetně řidiče, bylo zapotřebí 8000 hodin. Plášť je z několika vrstev a komor a je vyplněn nenasákavou pěnou. Pasažéři mohou nasedat i na vodní hladině při uvázání u mola, a to pomocí třímetrové hliníkové lávky.

Technickou zajímavostí je zadní nárazník vyřezávaný z pěny. Podlaha je z teakového dřeva, na míru zhotovené zábradlí je nerezové. Jaká bude základní cena, zatím firma neuvedla, bude záležet hlavně na tom, jakou verzi si zákazník zvolí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám