Článek
Ceny oprav i náhradních dílů stoupají v podstatě každý rok. Jednou z hlavních příčin jsou nové, moderní technologie, kdy automobily mají více senzorů, kamer a podobných zařízení. Se soustavným poklesem cen se tato technika pak dostává i do levnějších vozů. Vedle toho rovněž rostou i mzdy mechaniků a celková náročnost diagnostiky defektů. Tím ovšem stoupají nároky na případné opravy, jejichž ceny jsou v některých případech i pětinásobně vyšší než před deseti lety.
„Cena takzvané plechové škody za uplynulých deset let vzrostla o 70 procent,” uvedla Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa. Nejvíce zdražily čelní skla, řídicí jednotky, světlomety, elektronika nebo i zpětná zrcátka.
Nezávislé autoservisy budou mít přístup k datům automobilek, uzákonil americký stát
Například u vozu Škoda Octavia třetí generace, jednoho z nejčastějších automobilů na českých silnicích, vzrostla meziročně cena oprav o deset procent. Třeba zadní nárazník a jeho samotná výměna na vozidle podražila podle dat Generali České pojišťovny z průměrných 19 831 korun na 21 894 korun. V případě předních mlhových světel pak stoupla průměrná cena z 3500 korun v roce 2019 o více než 30 procent na 4700 korun v roce 2020. Cena předních světlometů pak stoupla asi o pětinu.
Růst cen potvrzuje i analýza Sdružení německého pojišťovnictví. Nové světlomety jsou technologicky složitější a v drtivé většině už nemají klasickou žárovku. Nejčastější technologií je LED světelná dioda, například v případě aktuální octavie čtvrté generace už ani jiné přední světlomety nelze koupit.
U předchozí generace měla většina prodaných vozů klasická halogenová světla. Stoupá cena také u čelních skel, kde přibývá čidel, která se po výměně musí znovu kalibrovat. Mnoho čelních skel je navíc vyhřívaných, což jejich pořizovací cenu dále zvyšuje.
„Cena se meziročně upravuje podle rostoucích nákladů. K zásadnějším nárůstům dochází jen u dílů, kde se změnila technologie. Například halogenové světlomety byly levnější než LED světlomety, u kterých je však světelný zdroj s výrazně vyšší účinností a delší životností součástí dílu,” řekl mluvčí Škoda Auto Pavel Jína.
Dacia Spring má ceny pro český trh, je nejlevnějším elektromobilem
Podle údajů Uniqa pojišťovny je průměrná škoda hrazená z povinného ručení zhruba 70 000 korun. „Je ale velký rozdíl mezi hmotnou škodou a platbou za újmu na zdraví, jež dosahuje v průměru 385 000 korun. V případě průměrné škody výhradně opravy vozidla je průměrná škoda 45 000 korun,” dodala Svobodová.
V současnosti rostou v Česku i ceny nových automobilů. Podle cenového indexu EY vzrostly ceny nových aut na českém trhu v prvním čtvrtletí proti poslednímu kvartálu loňského roku v průměru o 0,8 procenta. Za nárůstem stojí plošné zdražování u značek Volkswagen, Škoda a Mercedes-Benz.
Prodej nových osobních aut v Česku za čtyři měsíce letošního roku stoupl meziročně o 12,6 procenta na 68 510 vozů. Proti roku 2019, který nebyl zasažený koronavirem, je to o 17 procent méně.