Článek
Ceny ojetých aut v Česku vzrostly meziročně o 10 až 25 % a budou se dále zvyšovat. Důvodem je nedostatek ojetých vozů na trhu způsobený výpadky výroby nových aut. Skladové zásoby autobazarů se snížily až o 60 procent. Na tiskové konferenci to uvedla společnost carVertical, která se zabývá prověřováním ojetých vozidel.
„Snížená nabídka ojetých vozů vede k požadavkům přemrštěných cen. Naše data ukazují nárůst cen ojetých vozů až o 20 procent. Blížící se jaro může tedy být tím nejlepším časem pro ty, kteří chtějí své vozy prodat. Najít za ně náhradu může být však složitější, než se zdá, zvláště kvůli zpožděným dodávkám nových vozů,“ uvedl expert společnosti Matas Buzelis.
Podle nedávno zveřejněných údajů konkurenční společnosti Cebia, která se také zabývá prověřováním vozů, se loni ve 4. čtvrtletí průměrná cena ojetého vozidla v ČR meziročně zvýšila o 13 % na 259 tisíc korun. Ceny ojetých aut se tak v průměru navýšily o zhruba 30 tisíc korun.
Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou
Prodej ojetých aut se loni podle firmy Cebia zvýšil o 4,4 procenta na 738 tisíc vozů a průměrná doba, za kterou se ojetý vůz prodal, klesla o 29 dnů na 71. Do Česka se loni dovezlo 185 663 ojetých osobních aut, což bylo nejvíce od roku 2008. V meziročním porovnání jde o nárůst o 23,2 procenta.
Loni se také zvýšilo průměrné stáří prodávaných ojetých aut s českým původem, a to ze 7,1 roku na 7,7 roku. Bylo to dáno především menší nabídkou mladých a zánovních vozů. Průměrné stáří všech ojetých aut zůstalo na 9,5 roku. V uplynulém roce se do Česka dovážela v průměru mladší vozidla než v předchozím roce. Zatímco předloni činilo průměrné stáří dovezených aut 10,7 roku, loni kleslo na 10,4 roku.
Zatímco předloni se prodávalo 55,7 % aut po prvním majiteli, loni klesl jejich podíl na 46,4 %, což je další známkou toho, že si lidé ponechávali svá nová auta déle než v předchozích letech. Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných ojetých osobních vozů klesla loni meziročně ze 162 na 156 tisíc kilometrů. Manipulaci s tachometrem přitom vykazuje stále každé zhruba třetí prodávané vozidlo, uvádí dále Cebia.
Chcete ojetý elektromobil? Nadšenec zdůrazňuje vážné riziko
Podle Buzelise se však tuzemský trh s ojetinami zotaví, protože západní ekonomiky rychle směřují k elektrifikaci vozového parku a budou se snažit zbavit aut se spalovacími motory. Kupující však riskují, že získají vozidla po havárii, protože téměř každé druhé ojeté auto prověřované v ČR absolvovalo nehodu. Česko je v podílu havarovaných aut v Evropě druhé hned za Ukrajinou před Lotyšskem.
„U každého desátého vozidla kontrolovaného pomocí naší platformy v České republice zaznamenáme problém s najetými kilometry. V porovnání let 2020 a 2021 ale neevidujeme žádné výrazné změny,“ dodal Buzelis.
Skutečný počet podvodů s najetými kilometry podle něj může být mnohem závažnější. Výzkum Univerzity v Gdaňsku odhadl, že podvody s najetými kilometry mohou při přeshraničním obchodování s auty ovlivnit až 50 % transakcí a způsobit evropské ekonomice škody přes devět miliard eur (217 miliard korun).