Hlavní obsah

Cadillac Lyriq chce přepsat americký luxus, ale ne hned

Zatímco řada automobilek už elektrická SUV nabízí, Cadillac odhalil auto, které si budou zákazníci moci koupit až za dva roky. Jmenuje se Lyriq a slibuje dojezd více než 480 km na jedno nabití 100kWh baterie.

Cadillac LyriqVideo: Cadillac

Článek

Únorová slova Cadillacu o tom, že chystá elektrickou ofenzívu, začínají nabývat reálných obrysů s představením prototypu Lyriq. Je to SUV s elektrickým pohonem, a jak se dá od Cadillacu očekávat, prim hraje luxus.

Navzdory tomu, že takřka všichni konkurenti už elektrická auta prodávají, Cadillac si dává na čas a produkční model, který z Lyriqu bude vycházet, přijde na trh až v roce 2022. 80-85 % vzhledu a prvků Lyriqu se však má podle automobilky dostat do sériové výroby.

Foto: Cadillac

Cadillac Lyriq

Lyriq stojí na nové modulární elektromobilní platformě koncernu GM, pod nějž Cadillac spadá, a produkční verze má v útrobách mít již mnohokrát zmiňovanou baterii Ultium. Ta má se 100kWh kapacitou v největší verzi nabídnout dojezd více než 480 km.

Vůz má být schopný rychlonabíjení výkonem až 150 kW za použití stejnosměrného proudu. Při nabíjení střídavým proudem, tj. u nás kabelem typu Mennekes, si palubní nabíječka dokáže vzít až 19 kW.

Foto: Cadillac

Obrovský displej se zčásti schovává za volantem.

„Cadillac v příštím desetiletí redefinuje americký luxus novým portfoliem elektromobilů a Lyriq bude v čele,” uvedl prezident GM pro Severní Ameriku Steve Carlisle. Jakkoliv je toto prohlášení ambiciózní, Cadillac byl vždycky luxusní značkou a nemůže mířit níž.

Interiéru dominuje obří 33” displej, který ve své levé půlce funguje jako přístrojový štít a v té pravé jako centrální displej vozu. Samozřejmě, značnou část bude řidiči zakrývat věnec volantu; jestli se s tímto faktem Cadillac popere lépe než Mercedes, se zatím nechme překvapit.

Foto: Cadillac

Je to zatím jen prototyp, takže zadní světla mohou na produkčním voze vypadat jinak. Tahle jsou ale docela povedená.

Skutečný luxus má přinést vylepšený aktivní systém potlačování hluku s více mikrofony a akcelerometry, a také nejnovější generace systému Super Cruise. To je kombinace adaptivního tempomatu a aktivního vedení v jízdním pruhu a v Lyriqu má umět i samočinně změnit jízdní pruh, podobně jako současný Mercedes třídy S.

Zajímavostí prototypu je také šuplík s bezdrátovou nabíječkou, který když otevřete, má působit jako šperkovnice. A také povrchy, které připomínají šperky spíš než ovládací prvky auta.

Foto: Cadillac

Ovládací prvky mají připomínat šperky.

Zmíněná baterie Ultium je zajímavá nejen svou kapacitou, ale také o 70 % menší potřebou kobaltu ve srovnání s bateriemi, které koncern GM používá nyní. Také má svou řídící elektroniku uloženou v modulech, takže potřebuje o 90 % méně kabelů, což znamená menší nároky na prostor a nižší hmotnost.

Youtuberka polila Rolls-Royce zelenou barvou. Litovat začala záhy

AutoMoto

Produkční model, který se má objevit v roce 2022, má být zhruba velikosti Cadillacu XT5, který je dlouhý lehce přes 4,8 metru. Cena zatím není známá, ale podle automobilky je cílem cenou konkurovat nejen ostatním elektromobilům, ale i srovnatelným konvenčním SUV.

Nakolik se bude oficiálně prodávat v Evropě, zatím není známo, stejně jako zda bude i verze či jiný model pojmenovaný Epiq.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám