Článek
Únorová slova Cadillacu o tom, že chystá elektrickou ofenzívu, začínají nabývat reálných obrysů s představením prototypu Lyriq. Je to SUV s elektrickým pohonem, a jak se dá od Cadillacu očekávat, prim hraje luxus.
Navzdory tomu, že takřka všichni konkurenti už elektrická auta prodávají, Cadillac si dává na čas a produkční model, který z Lyriqu bude vycházet, přijde na trh až v roce 2022. 80-85 % vzhledu a prvků Lyriqu se však má podle automobilky dostat do sériové výroby.
Lyriq stojí na nové modulární elektromobilní platformě koncernu GM, pod nějž Cadillac spadá, a produkční verze má v útrobách mít již mnohokrát zmiňovanou baterii Ultium. Ta má se 100kWh kapacitou v největší verzi nabídnout dojezd více než 480 km.
Vůz má být schopný rychlonabíjení výkonem až 150 kW za použití stejnosměrného proudu. Při nabíjení střídavým proudem, tj. u nás kabelem typu Mennekes, si palubní nabíječka dokáže vzít až 19 kW.
„Cadillac v příštím desetiletí redefinuje americký luxus novým portfoliem elektromobilů a Lyriq bude v čele,” uvedl prezident GM pro Severní Ameriku Steve Carlisle. Jakkoliv je toto prohlášení ambiciózní, Cadillac byl vždycky luxusní značkou a nemůže mířit níž.
Interiéru dominuje obří 33” displej, který ve své levé půlce funguje jako přístrojový štít a v té pravé jako centrální displej vozu. Samozřejmě, značnou část bude řidiči zakrývat věnec volantu; jestli se s tímto faktem Cadillac popere lépe než Mercedes, se zatím nechme překvapit.
Skutečný luxus má přinést vylepšený aktivní systém potlačování hluku s více mikrofony a akcelerometry, a také nejnovější generace systému Super Cruise. To je kombinace adaptivního tempomatu a aktivního vedení v jízdním pruhu a v Lyriqu má umět i samočinně změnit jízdní pruh, podobně jako současný Mercedes třídy S.
Zajímavostí prototypu je také šuplík s bezdrátovou nabíječkou, který když otevřete, má působit jako šperkovnice. A také povrchy, které připomínají šperky spíš než ovládací prvky auta.
Zmíněná baterie Ultium je zajímavá nejen svou kapacitou, ale také o 70 % menší potřebou kobaltu ve srovnání s bateriemi, které koncern GM používá nyní. Také má svou řídící elektroniku uloženou v modulech, takže potřebuje o 90 % méně kabelů, což znamená menší nároky na prostor a nižší hmotnost.
Youtuberka polila Rolls-Royce zelenou barvou. Litovat začala záhy
Produkční model, který se má objevit v roce 2022, má být zhruba velikosti Cadillacu XT5, který je dlouhý lehce přes 4,8 metru. Cena zatím není známá, ale podle automobilky je cílem cenou konkurovat nejen ostatním elektromobilům, ale i srovnatelným konvenčním SUV.
Nakolik se bude oficiálně prodávat v Evropě, zatím není známo, stejně jako zda bude i verze či jiný model pojmenovaný Epiq.