Článek
Bugatti je výstavní skříní koncernu VW, i když na každém dosud prodaném autě koncern tratil, nikdo nezpochybnil, že nástupce veyronu bude. A tak je tu model Chiron. Auto větší, silnější, rychlejší, dražší.
Design dává zapravdu předchozím spekulacím, konceptům a ukázkám. Jde o auto sice následující svého předchůdce, ale je to výrazně jiný druh designu. Je ostřejší. I ten oblouk vykroužený na boku vozu je linkou zdůrazněn tak, že by se o něj člověk už na první pohled pořezal.
Podívejte se na velkou fotogalerii v úvodu článku.
Dva světlomety zapuštěné do karoserie, skládající se ze čtveřice samostatných menších světel, vypadají také dramaticky. A podívejte se třeba na spodní část nárazníku nebo prahů – rozšířené, ostré, přilepené k zemi. To je důsledek optimalizace aerodynamiky ve vysokých rychlostech, tedy toho s čím se v začátcích potýkal tolik veyron.
Vůz je o 82 mm delší, o 40 mm širší a o 53 mm vyšší než veyron. Z toho profituje prostor pro posádku, kde třeba nad hlavou je o 12 mm více místa. Ale hlavně z toho profituje stabilita vozu, která je zapotřebí. I když je Bugatti Chiron o 155 kg těžší než předchůdce (celkem ohromných 1995 kg), nijak mu to nevadí. To, co se skrývá pod kapotou je totiž famózní.
Neskutečný motor
Šestnáctiválec s umístěním válců do W, objem osm litrů, čtyři turbodmychadla. To jsou základní charakteristiky agregátu. A teď ty výsledky: výkon 1500 koní (1103 kW) při 6700 ot./min, točivý moment 1600 Nm při 2000-6000 ot./min. Přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku se přenáší tohle šílené stádo na všechna kola.
Auto zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy. Dvoustovkou pádí už za 6,5 sekundy, třístovkou za 13,6 s. Auto zrychluje až do hodnoty 420 km/h, která je (považte!) elektronicky omezena. Takže očekáváme, že jednoho dne stane na nějakém velmi dlouhém letišti speciál, který toto omezení mít nebude, a to teprve uvidíme, co auto dokáže.
Cena vozu je 2,4 miliónu euro, tedy asi 65 miliónů korun. Produkce bude omezena na 500 kusů.