Článek
Stefan Juraschek, viceprezident BMW pro výzkum a vývoj elektrických pohonů, ukázal na minulost a budoucnost elektromobility. Kupříkladu poukázal na změny, které se mezigeneračně staly.
„Významnou výhodou systému z páté generace je, že elektromotor, převodovka a výkonová elektronika tvoří nyní jediný vysoce integrovaný elektrický pohon,“ říká Stefan Juraschek a pokračuje: „Tato extrémně kompaktní jednotka zabírá mnohem méně místa než tři samostatné komponenty používané v předchozích generacích. Jeho modulární konstrukce znamená, že je také škálovatelná a umožňuje tak, aby byla upravena tak, aby vyhovovala různým prostorovým požadavkům i systémům napájení.”
Samozřejmostí musí být modularita akumulátorů. Nelze totiž vyrábět články jen pro jediný model. Musí být lehce zaměnitelné a v každém voze se změní jen box, ve kterém se umístí. „Modulární koncepce stavebního bloku umožní pružné zapojení nových baterií do každé architektury vozidla. Do portfolia bude přidána další vysoce integrovaná součást ve formě nabíječky DC/DC,” dodává Juraschek.
Podle něj je modulární stavební blok vhodný pro to, aby mohl být zasazen prakticky kamkoliv a vytvořit tak velmi jednoduše nové hybridní modely i elektromobily.
Pojďme si připomenout vývoj elektrifikovaných vozů BMW:
Aktuální modely:
- BMW i3 (třetí model s 120 Ah)
- BMW i3s BMW i8 Coupe (vývoj druhého modelu)
- BMW i8 Roadster
- BMW 740e a BMW 740Le
- BMW 530e
- BMW 225xe Active Tourer
- MINI Cooper SE Countryman ALL4
- BMW X1 xDrive25Le (pouze v Číně)
Modely pro rok 2019:
- BMW řady 3 Sedan - nová plug-in hybridní verze
- BMW X5
Nadcházející modely s pohonným systémem 5. generace:
- BMW iX3 (v roce 2020)
- BMW i4 BMW iNEXT
Plán pro rok 2025:
25 plug-in aut, z toho 12 BEV a 13 PHEV