Článek
Už teď vznikají předprodukční kusy, které ukazují cestu k tomu, jak takové auto nejlépe vyrobit. Možná si říkáte, že to přece tak obtížné není, jenže ve Výzkumném a inovačním centru FIZ musí vyzkoušet úplně všechno. Výrobu auta od prvního do posledního kroku.
Je to totiž tak revoluční technologie, že ji zatím nikdo nevyzkoušel. Představte si třeba to, že součástí vozu je nejen vysokopevnostní ocel, ale také plasty. Plasty i na základní konstrukci vozu. Spojení mezi nimi se pak provádí speciálním rotačním lepením. Ocelový prvek se vsune do otvoru s vysokou tolerancí. Tím, že se roztočí, se plast nataví a díly se vlastně spojí.
Samozřejmě že toto není nic, co by bylo nějak jednoduché. A tak musí přijít kontrola každého dílu speciálními laserovými měřiči na robotech, kdy každý díl je okamžitě porovnáván s CAD databází modelů. Jakákoli odchylka je důvodem k hloubkové kontrole. Pokud ale není, je vše v pořádku a odpadá tradiční technická kontrola, kdy odborníci na kvalitu dnes rozebírají již hotový kus a vše měří, zkouší, hodnotí.
To, co se dnes připravuje, musí být navíc svázáno se standardním výrobním procesem, protože firma chce, aby všechny vozy mohly být dělané na stejné lince (ty se spalovacím motorem i elektromobily a hybridy).
Sami se podívejte na video a uvidíte, že postavit toto nové auto, které vlastně bude takovou elektrickou verzí pro BMW X5, není vůbec jednoduché.