Hlavní obsah

Historické vozy mají zanedbatelný dopad na životní prostředí, upozorňuje studie

Na papíře mohou mít starší auta vyšší emise CO2, ovšem v reálném světě tohoto plynu vypustí ročně mnohem méně než moderní auta. Důvodem je prostě to, že najezdí méně kilometrů.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Chevrolet Corvette a Moskvič 408 na srazu veteránů ve Slavkově (Ilustrační foto)

Článek

Na první pohled vypadá staré auto bez katalyzátoru, spotřebovávající 15 i více litrů benzínů na 100 km, jako ekologická katastrofa. Podle studie britské pojišťovny Footman James, která se specializuje na zvláštní a historická vozidla, je ovšem opak pravdou.

Pointa tkví v tom, že historická vozidla najedou během roku významně méně kilometrů než moderní auta. Studie říká, že průměrný veterán ve Velké Británii za rok najede pouhých 1931 km, což znamená vypuštění v průměru 563 kg oxidu uhličitého.

Moderní auta oproti tomu sice vypouštějí v průměru méně CO2 na každý ujetý kilometr, jenže těch kilometrů najednou ročně několikanásobně více. Ve Velké Británii to v posledním „předcovidovém“ roce 2019 bylo zhruba 12 200 km, v roce 2020 tato hodnota klesla na necelých 11 tisíc km.

Při výrobě elektromobilu vzniká o 70 procent více emisí, přiznává Volvo

AutoMoto

Navíc tu jsou emise CO2 z výroby, které jsou nezanedbatelné - a ty jsou u elektromobilů vyšší než u konvenčních nových aut. Studie říká, že u průměrného osobního auta, jakým je např. Volkswagen Golf, činí emise při výrobě 6,8 t CO2. U elektromobilu, např. Polestaru 2, jsou emise 26 t CO2.

Automobilka Volvo už v minulosti přiznala, že při výrobě jsou emise CO2 u elektromobilu o 70 % vyšší, než při výrobě konvenčního auta. Menší uhlíkovou zátěž elektromobil představuje až po několika desítkách tisíc ujetých kilometrů; v energetickém mixu EU to je 77 tisíc.

Související články

Výběr článků

Načítám