Hlavní obsah

Autonomní náklaďáky už jezdí po silnicích. Pro řidiče nemají ani sedačku

Autonomní mobilita je podle některých názorů hudbou daleké budoucnosti, ovšem pravda je taková, že od středy jezdí po veřejných silnicích auta zcela bez řidiče - bez sedačky, volantu, pedálů. Jmenují se Einride T-Pod a jsou to šestadvacetitunové náklaďáky.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Ve Švédsku začaly jezdit autonomní náklaďákyVideo: Reuters

Článek

Startup Einride představil T-Pod už před dvěma lety a loni ho ukázal také na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, ovšem to ještě vývoj nebyl hotov. První cesta po veřejné silnici, jíž se věnuje nové video, proběhla ve Švédsku a byla jen velmi krátká - mezi skladem a distribučním centrem.

Ale i tohle je podle firmy Einride, která na projektu spolupracuje se spediční firmou DB Schenker, světové prvenství.

Ne v tom, že by auto jelo samo - takové případy už existují, nedávno jsme tu měli např. video, na kterém své autonomní schopnosti předváděl vůz značky Tesla - nýbrž v tom, že v T-Podu vůbec neexistuje možnost přímého řízení člověkem. Může však být ovládán na dálku operátorem v případě, že se vyskytne nějaký problém.

Foto: Einride

Einride T-Pod

T-Pod má nákladový prostor dost velký na 15 europalet. Uveze až 20 tun na vzdálenost až 200 kilometrů na jedno nabití baterie o kapacitě 200 kWh. A třebaže ve videu ho vidíme jezdit jen velmi pomalu, nejvyšší rychlost je s konvenčními náklaďáky zcela srovnatelná - je elektronicky omezená na 85 km/h.

Podle startupu mají být provozní náklady T-Podu až o 60 % nižší ve srovnání s klasickým náklaďákem s řidičem-člověkem. Také má tato novinka přinést úlevu spedičním firmám, které trápí nedostatek řidičů.

Do konce roku 2020 má jezdit 200 T-Podů. Einride jedná se zavedenými výrobci náklaďáků o pomoci s rozšiřováním vlastní výroby a doufá v expanzi i do USA.

Výběr článků

Načítám