Článek
Kdykoliv se pídíte po době nabíjení nějakého elektromobilu, automobilka udává časy nabíjení v ideálních podmínkách – se zahřátou baterií, na dostatečně silné nabíječce, ke které není připojený další elektromobil, a za ideálního počasí.
To znamená, že pokud jsou podmínky horší než ideální, bude se auto nabíjet déle. Třeba pokud nemá zahřátou baterii nebo pokud je venku příliš zima. Americká divize Toyoty to nyní otevřeně přiznává, a to s tím, že za určitých podmínek nemusí být rychlonabíjení vůbec možné.
Toyota představuje elektromobil bZ4X v evropské verzi
„Časy rychlonabíjení jsou odhadnuty na základě ideálních podmínek. Je-li teplota nižší než 10 °C, časy nabíjení se výrazně prodlouží. V případě modelu bZ4X AWD se nabíjení může dále zpomalit více než u jiných modelů při teplotách pod bodem mrazu a nemusí být vůbec možné v teplotách pod –20 °C,“ napsala automobilka webu CarScoops, který na problém upozorňuje.
Stejný text má i na svém americkém webu pro novináře. České zastoupení Toyoty pro Novinky uvedlo, že se kvůli drobně odlišné baterii tento problém týká jen bZ4X pro americký trh, na Evropu se nevztahuje.
Elektromobily Toyoty samozřejmě nejsou jediné, které mohou mít se slibovanými rychlostmi nabíjení problém při nízkých teplotách. Nedávno testovaná Dacia Spring a ještě více loni zkoušená Mazda MX-30 měly s dobíjením v nízkých teplotách taky problémy.
Test Mazdy MX-30: Jiná než ostatní
Zejména u mazdy ze slibovaných 50 kW dobíjecího výkonu bylo třeba 15, aniž by baterie byla dle budíku v přístrojovém štítu studená. Novináři z webu fdrive.cz zjistili, že dostat se přes 40 kW má tento vůz problém i při vnějších teplotách okolo dvacítky.