Článek
„Naše strategie je jasná: elektromobilita má u Porsche nejvyšší prioritu,“ nechal se slyšet zástupce generálního ředitele Porsche Lutz Meschke na výročním setkání s akcionáři.
Firma cílí na to, aby v roce 2030 tvořily 80 % jejích prodejů bateriové elektromobily, a to navzdory tomu, že dnes takový model prodává jediný – taycan. Uvádí to britský web Autocar, který zprávy přináší, s odkazem na automobilku.
Brzy se však její nabídka na tomto poli značně rozroste. Příští generace crossoveru Macan, SUV Cayenne a sporťáků 718 Cayman a Boxster budou jezdit výhradně na elektřinu. K tomu se chystá ještě jedno velké elektrické SUV, které má v nabídce značky stát nad cayenne. Zatím je označeno K1.
Elektrický macan má přijít v roce 2024, „sedmsetosmnáctky“ v polovině tohoto desetiletí. Nenahradí však současný cayman a boxster rovnou, nýbrž budou „ve střednědobém horizontu“ prodávány po boku konvenčních variant.
Porsche a Ferrari věří syntetickým palivům. Bezvýhradný zákaz spalovacích motorů není jistý
Příští, elektrická generace modelu Cayenne má přijít v roce 2026 a má se prodávat také po boku současného modelu. Ten do té doby projde modernizací; v současné podobě se prodává už od roku 2018.
Zmíněný větší vůz s prozatímním označením K1 se má na trhu objevit o rok později. Na rozdíl od cayenne má nabídnout sedm sedaček – navzdory tomu má mít vzhled podobný kupé – a poloautonomní řízení. Podle Meschkeho bude vůz „perfektní pro čínský trh“.
Generální ředitel Porsche Oliver Blume ho podle Britů nazval „velmi sportovní interpretací SUV“. „Tento nový koncept vozu je navržen tak, aby nabídl vysoké výkony a automatizované řízení s typickou siluetou vozů Porsche a se zcela novými zážitky uvnitř,“ nechal se Blume slyšet na výročním setkání.
Má nabídnout to nejlepší na poli synchronních elektromotorů, vysokovýkonných baterií i technologií rychlého nabíjení. Dá se tedy očekávat, že stejně jako taycan bude mít 800V architekturu elektrického pohonného ústrojí.
Nejlepší univerzální auto široko daleko. Test Porsche Cayenne S
Má stát na platformě SSP, která je aktuálně ve vývoji pro celý koncern Volkswagen. Jelikož bude modulární, automobilky si ji budou moci různě upravit. Očekává se, že tato platforma nabídne vyšší výkony než další vyvíjený technický základ PPE, na němž aktuálně pracuje Porsche ve spolupráci s Audi.
I ten má podporovat 800V architekturu, která nabízí vyšší výkony pro jízdu i nabíjení oproti běžnější a levnější čtyřistavoltové. 400 voltů používá např. platforma MEB, na níž dnes stojí např. Škoda Enyaq. Na PPE má stát mimo jiné chystaný elektrický macan.
Loni rekordní tržby
Porsche vykázalo za loňský rok rekordní provozní zisk i tržby. Firma zvýšila dodávky aut a snížila náklady. Roční provozní zisk se automobilce zvýšil o 27,4 procenta na 6,8 miliardy eur (161,5 miliardy korun). Firma o tom informovala ve svých výsledcích hospodaření. Problémy s dodavatelským řetězcem, geopolitické napětí a rostoucí inflace stále představují pro odvětví výzvu, varoval Lutz Meschke.
Tržby Porsche zvýšilo o 13,6 % na 37,6 miliardy eur (892,8 miliardy korun). Necelé dvě desítky analytiků oslovených agenturou Refinitiv očekávaly v průměru provozní zisk 6,86 miliardy eur (162,9 miliardy korun) a tržby 38,3 miliardy eur (909,4 miliardy korun). Dodávky firmy loni vzrostly o 2,6 % na téměř 310 tisíc vozů.
Automobilka, která je pro koncern Volkswagen historicky významným zdrojem peněz, letos čeká nárůst tržeb do rozmezí 40 až 42 miliard eur (949,8–997,3 miliardy korun) a zvýšení marže na 17 až 19 procent. Dlouhodobý cíl marže si firma stanovila na 20 procent. Značka vstoupila loni na konci září na burzu, většinu kmenových akcií stále vlastní Volkswagen.