Článek
Elektromobily v rozletu brzdí baterie. Současné lithium-iontové sice ušly dlouhou cestu, ale automobilky by si přesto přály mít je kompaktnější, lehčí, spolehlivější a s větší kapacitou.
Univerzita Monash z Melbourne přichází s možností, kterou vědci označují za potenciálně převratnou. Jejich baterie, jejíž technologie by se dala použít i v oblasti spotřební elektroniky, využívá síry. Lithium-sírové akumulátory se zkratkou Li-S už technologický svět zná dlouho, avšak výzvou pro inženýry je vypořádat se s rychlou degradací článků.
Škoda chystá nové, čistě elektrické SUV
To se podle zprávy univerzity podařilo. Baterie má mít čtyřnásobnou kapacitu proti dnes používaným typům a elektromobilu by při stejné velikosti měla umožnit dojezd až 1000 kilometrů na jedno dobití. Zároveň má i při rychlém nabíjení zůstat odolná bez velké degradace.
Vědci dále uvádějí, že suroviny na výrobu těchto akumulátorů jsou dostupné a žádají si nízké výrobní náklady. „Nejenže tento přístup upřednostňuje vysoce výkonné metriky a dlouhou životnost, ale je také jednoduchý a extrémně levný na výrobu pomocí procesů založených na vodě a může vést k významnému snížení objemu odpadu nebezpečného pro životní prostředí,“ uvádí spoluautor projektu Matthew Hill.
Zní to jako pohádka, kterou bude ale nutné ještě letos prověřit na základě mnoha testů. O technologii údajně projevilo zájem několik společností a podporu má projekt i ze strany vlády a dalších institucí.
Na vzdálenou chatu elektromobilem? Ano, ale...
„Náš výzkumný tým získal od tohoto roku více než 2,5 milionu dolarů od vládních a mezinárodních průmyslových partnerů na testování této technologie baterií v automobilech a sítích od tohoto roku, což nás těší nejvíce,” říká profesor Majmuder z univerzity Monash.