Článek
Odhalení sedmisetkoňového SUV DBX707 není jedinou novinkou, která v posledních dnech ze značky Aston Martin přišla. Ty ostatní však, jak se dá v dnešní době očekávat, příznivce spalovacích motorů zrovna nenadchnou.
Tou první je, že nabídka firmy bude od roku 2026 kompletně elektrifikovaná. Nikoliv však ryze elektrická - v nabídce budou elektrické a hybridní vozy. O této změně už se mluvilo, nyní ovšem dostala jasnější časový rámec.
„Nemohu říci, že by 100 % zákazníků Aston Martinu chtělo elektrický vůz. Lidé pořád chtějí vůni a zvuk aut se spalovacími motory. Postupně se dostaneme k elektromobilům, ale budeme nabízet oboje,“ cituje web Autocar prezidenta značky Lawrence Strolla.
Aston Martin představil nejvýkonnější luxusní SUV
Model DBX, který je u zákazníků velmi populární, bude první model Aston Martinu s určitou elektrifikací. Tou bude mild hybridní ústrojí ve verzi pro čínský trh; má se objevit ještě letos. V rámci faceliftu modelu v roce 2024 přibude i plug-in hybridní ústrojí, dostupné pro všechny trhy. Jestli bude jedinou možností, zatím není známo.
O něco smutnější zprávou je, že období okolo poloviny této dekády dost možná nepřežije dvanáctiválec značky. Vyplývá to ze slov generálního ředitele Astonu Tobiase Moerse. Problematická je nová emisní norma Euro 7, která má vstoupit v platnost v roce 2025.
Aston Martin Vantage s dvanáctiválcem se vrátí ve finální edici
„Závisí to na pravidlech. Nepostavíte novou V12, to se nestane. (...) Proč bychom se jí měli prozatím vzdávat?“ cituje ho web Motor1. „Bude na světě i po roce 2026? Nevím. Euro 7 pro ni bude znamenat konec, ale kdybychom ji trochu posunuli elektrifikací... Proč ne?“ daří se manažerovi přece jen udržet trochu naděje na zachování šlechty mezi spalovacími motory.
Navzdory tomu všemu Moers při představení DBX707 potvrdil, že plány na příchod supersportu Valhalla stále platí. Má přijít v roce 2024 s čtyřlitrovým osmiválcem s plochou klikovou hřídelí. Ten má pohánět také příští generaci modelu Vanquish, který se má dostat na trh o rok později. Moers také řekl, že motor bude vyráběn u Astonu, automobilka ho nebude kupovat od Mercedesu-AMG, jehož čtyřlitrovou V8 nyní ve svých vozech používá.
Aston Martin představuje valhallu, placatý hybrid s výkonem 950 koní
Ve valhalle by měl spolupracovat s nějakým hybridním ústrojím, které by mělo celkový výkon vozu dostat na 951 koní a 1000 Nm. Vanquish bude jistě výrazně slabší, ovšem ve světle výše řečeného pravděpodobně bude také hybridem.
A konečně, Aston Martin do své nabídky nebude přidávat další SUV. „Menší? Není s čím soupeřit. A prodloužený rozvor? To by asi nešlo s ohledem na naše spojení výkonu a špičkového luxusu, takže to přenecháme jiným,“ cituje web Motor1 opět generálního ředitele Tobiase Moerse.