Článek
Oshkosh není žádný nováček ve výrobě aut. Na rozdíl od firmy, která vyráběla hummery, tohle je firma s dlouhou tradicí. Zaměstnává přibližně 15 000 lidí po celém světě a vyrábí speciální vozy, které třeba obsluhují letiště, armádní vozy, speciály pro hasiče a záchranář
JLTV je speciální vůz, který byl připraven přesně na požadavky americké armády. Ta potřebuje přezbrojit z již zastaralých vozů HMMWV (ze silnic je znáte jako Hummer). Armáda potřebovala nová taktická vozidla s pohonem 4x4, která budou odolná proti minám a palným zbraním a zároveň budou mrštná, funkčně univerzální a se snadným přesunem.
Před třemi roky podepsala americká armáda kontrakt s firmou Oshkosh a před několika dny přijala 1. obrněná brigáda (zvaná jako přepadová) z 3. pěší divize první vozy.
Specifické požadavky
Armáda potřebovala nové vozidlo, jež bude přizpůsobeno novému stylu vedení války, kterému čelila v posledních desetiletích. Jednou nejčastějších příčin úmrtí vojáků jsou při najetí nechráněných nebo jen slabě pancéřovaných vozidel na miny.
Armáda tak požadovala, aby nová auta byla takzvaná MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected, tedy se zvýšeným důrazem na odolnost proti minám a explozím z improvizovaných výbušných zařízení). Takováto vozidla, ale větší, už používá v konfliktech v Afghánistánu a Iráku, ale některé úkoly mají příliš velkou hmotnost i rozměry a drahý servis.
Nové vozy měly spojit výhody mobilnosti HMMWV a odolnosti MRAPů. Složité výběrové řízení nakonec vyhrála firma Oshkosh, která na voze pracovala, i když původní zadávací projekt nevyhrála. Musela tak auto vyvíjet na vlastní náklady a nedostala na něj žádnou státní podporu. Přesto nakonec byla do finále vybrána.
Nejdůležitější je na autě jeho podvozek. Používá chráněné hydropneumatické pružení, které má nastavitelnou charakteristiku. Systém nezávislého zavěšení kol TAK-4i je hodnocen jako neuvěřitelně komfortní. Oproti divokému HMMWV je to jízda na obláčku. Hlavní výhodou je zvýšení rychlosti v terénu o 70 %, snížení vibrací v karoserii, a tím i snížení opotřebení vozu.
Důležitou vlastností bylo i to, aby šlo auto kompletně opravovat běžně dostupnými nástroji. Žádné speciální přípravky. Kladivo, šroubovák, ráčna. Všechno perfektně dostupné.
Ochrana posádky je založena na dvoustupňovém pancéřování. Základní pancíř A-kit poskytuje balistickou ochranu proti ručním palným zbraním. Jednoduše se dá ale přimontovat i přídavný B-kit, který výrazně zvýší odolnost proti granátometům RPG. Dva vojáci zvládnou B-kit přimontovat na jedno vozidlo za dvě hodiny.
Žádný drobek
Pod kapotou pracuje velký motor General Motors Duramax V8 o objemu 6,6 litru. Výkon se pohybuje někde nad hranicí 200 kW a na všechna kola posílá sílu automatická převodovka Allison.
Samozřejmě že tohle je poněkud problematická část, protože i armáda chce být ekologická a hlavně ekonomická. Takže připravovaný je nový systém s diesel-elektrickým pohonným systémem Oshkosh ProPulse. Ten by měl mít spotřebu nižší až o 35 %, a navíc by jeho silná elektrocentrála měla dokázat napájet i nejsložitější taktické přístroje, což dnešní 10kW zdroj neumí.
Auto je samozřejmě ultimativní teréňák, takže brod o hloubce 1,5 metru pro něj není v základní specifikaci problém, dokáže překonat překážku o výšce až 0,6 metru, světlou výšku lze upravovat v rozmezí půl metru, stoupavost je 54° a boční náklon zvládne 36°.