Hlavní obsah

Americká rodina koupila ojetý elektromobil. Záhy potřeboval baterii dražší než celé auto

Ojetý elektromobil může být lákavý, ale jako každé ojeté auto není bez rizika nákladné opravy. Rodina ze St. Petersburgu na Floridě to pocítila na vlastní kůži, když jejich Ford Focus Electric po pár měsících služby přestal fungovat.

Foto: Ford

Ford Focus Electric (ilustrační foto)

Článek

Vůz, který koupili rodiče Avery Siwinské za 11 tisíc dolarů (cca 265 tisíc korun), totiž poměrně záhy potřeboval novou baterii.

Vůz je z roku 2014, tedy není nijak starý. Má najeto 60 tisíc mil (cca 97 tisíc kilometrů), takže ani není moc ojetý. Přesto zhruba půl roku po koupi začaly problémy. To se psal březen 2022. Zanedlouho auto přestalo jezdit úplně a od té doby stojí v místním autorizovaném servisu.

Foto: Ford

Ford Focus Electric (ilustrační foto)

Ten nabídl řešení – výměnu baterie, která samotná stojí 14 tisíc dolarů (337 tisíc korun). Ovšem pouze teoretické – baterie nejsou. „Zjistili jsme, že se ty baterie nedají koupit, takže cena je nepodstatná. Mohla by stát dvakrát tolik, ale stejně ji nemůžeme získat,“ cituje lokální zpravodajský web KVUE Raye Siwinského, dědečka Avery.

Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou

AutoMoto

Ve skutečnosti to není nic neobvyklého – u každého staršího auta se může stát, že bude oprava nějaké závady dražší, než jakou má celé auto aktuální hodnotu. Rozdíl je „jen“ v tom, že se u baterií elektromobilů pohybujeme v částkách o řád či dva vyšších než u běžných aut.

Focus Electric se už nevyrábí, byl v produkci v letech 2011–2018 pro severoamerický trh a v letech 2013–2017 v Evropě. Zde se prodával pouze po desítkách ročně, v USA jich našlo zákazníky víc – za celou dobu produkce se prodalo něco přes 9 tisíc kusů.

Chcete ojetý elektromobil? Nadšenec zdůrazňuje vážné riziko

AutoMoto

Kde konkrétně je problém a zda je jediným řešením skutečně auto odepsat, zdroje neuvádějí. Baterie elektromobilů se v řadě případů, jak dokazuje např. youtubový kanál Rich Rebuilds, dají opravit, ovšem jestli to je pravda i u vozu, který nejenže se už nevyrábí, ale ani výrobce pro něj údajně nemá baterie, je otázkou.

Siwinski v každém případě všem připomíná, že chcete-li ojetý elektromobil, je třeba získat co nejvíc informací, než utratíte své peníze.

Související články

Výběr článků

Načítám