Hlavní obsah

Američané postavili baterii, s níž má tesla dojezd 1210 km v reálném provozu

Michiganská firma Our Next Energy dokázala zdvojnásobit kapacitu baterie Tesly Model S a s takto upraveným vozem ujet 1210 km na jedno nabití po zimních silnicích. Je to ale prototyp, baterie určená pro sériovou výrobu bude vypadat jinak.

Foto: Tesla

Tesla Model S Plaid (ilustrační foto).

Článek

Dojezd na jedno nabití je stále velmi oblíbené téma u příznivců i odpůrců elektromobilů. Třebaže to, co je dnes běžné, tedy 300–400 km na jedno nabití, bude většině zákazníků na většinu potřeb stačit, snaha o co největší dojezd neutichá. Aktuálně je na tom nejlépe americký startup Our Next Energy (ONE) se svým prototypem baterie Gemini One pro Teslu Model S, s nímž ujel 752 mil (1210 km) na jedno nabití.

Takový dojezd byl zaznamenán v reálném světě semaforů, provozu a také zimy – test probíhal 17. prosince loňského roku, firma zveřejnila jeho výsledek teprve čerstvě. Měření probíhalo nejen počitadlem auta, ale také pomocí nezávislé měřicí techniky a probíhalo na silnicích amerického Michiganu. Výzkumníci ani nejeli pomalu – průměrná rychlost byla 88 km/h.

Později proběhlo ještě jedno měření, a to na dynamometru. V takovýchto laboratorních podmínkách je dojezd ještě lepší – 882 mil, tedy 1419 km na jedno nabití, při konstantní rychlosti 88 km/h.

Tesla svolává do servisu téměř půl milionu vozů Model 3 a Model S

AutoMoto

Kde je trik? Patrně v lepší energetické hustotě použitých nikl-kobaltových článků. Použité testovací vozidlo byla Tesla Model S Long Range Plus, která má z výroby 104kWh baterii. Prototypová trakční baterie, kterou do vozu ONE nainstalovalo, měla stejné rozměry, ale kapacita byla téměř dvojnásobná – 207 kWh.

Ovšem zatím to není produkční kus. Firma označuje Gemini One za ověření konceptu. Do sériové výroby má vstoupit další verze, označená Aries (obé podle znamení zvěrokruhu, gemini jsou blíženci, aries je beran), ještě letos.

Jaká bude kapacita a jaký s ním bude mít model S či jakýkoliv jiný elektromobil dojezd, je ovšem otázkou. Produkční baterie má být založena na levnějších lithium-železo-fosfátových (LiFePO) článcích, které ovšem mají menší energetickou hustotu a také mají problémy v nízkých teplotách.

Chcete ojetý elektromobil? Nadšenec zdůrazňuje vážné riziko

AutoMoto

ONE chce z těchto článků postavit většinu baterie pro běžné použití, ale přidat k nim jakýsi „prodlužovač dojezdu“ ve formě článků z vlastního vývoje, které na anodě nepoužívají grafit, což šetří místo, a katoda bude z vlastního materiálu bohatého na mangan. (Firma zatím zažádala o 14 patentů.) Vůz má po většinu svého životního cyklu používat jen LiFePO články a na ty manganové sahat jen v případě potřeby.

K čemu tedy je medializace dojezdu oněch 1210 km, když produkční baterie bude vypadat úplně jinak, a tedy bude mít i jinou kapacitu? Podle firmy má tento test ukázat, že do prostoru pro běžnou baterii běžného elektromobilu – Tesla Model S je normální nízké auto, není to SUV, natož vysoký pick-up truck – se dá vměstnat mnohem více kilowatthodin, než automobilky běžně dělají.

Automobilky ovšem musí myslet také na nákladovou stránku věci – elektromobily jsou už takhle drahé až až – a na hmotnost vozu. Kolik váží model S vybavený baterií Gemini One, není známo.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám