Článek
Součinitel odporu vzduchu u většiny vozidel udává hodnoty, které auta vykazují v takzvaném vzduchovém tunelu. Čím nižší je číslo, tím je odpor vzduchu nižší a tím víc je vůz aerodynamický. To ovlivňuje zejména spotřebu paliva a maximální rychlost a zejména kvůli spotřebě se dnes každá automobilka snaží, aby byla tato čísla u nových modelů co nejnižší.
Výroba ve Škoda Auto bude kvůli nedostatku čipů stát i týden po dovolené
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gY_b/RgwB7N.jpeg?fl=cro,0,48,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Úspěch na tomto poli hlásí nedávno představená čtvrtá generace hatchbacku z Mladé Boleslavi Škoda Fabia. Její součinitel odporu vzduchu je 0,28, což je výrazný pokles oproti 0,32, což měla předchozí generace.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gW_a/SS9DgQ.jpeg?fl=cro,0,120,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Škoda Fabia čtvrté generace
Podle automobilky takové číslo navíc znamená, že je fabia nejaerodynamičtějším modelem ve své třídě. Pro srovnání, absolutně nejnižší součinitel odporu vzduchu z produkčních aut má Tesla Model S s hodnotou 0,208, u malosériových aut je nejlepší hodnota 0,19, kterou sdílí experimentální vozy GM EV1 a Volkswagen XL1.
„Ačkoli je nová fabia delší než její předchůdkyně a její přední část se zvětšila zhruba o 3 %, snížili jsme hodnotu součinitele odporu vzduchu téměř o 10 %. Jen to snižuje hodnoty emisí CO2 podle cyklu WLTP o skoro 3 g/km. Abychom tohoto dosáhli, provedli jsme více než 3000 aerodynamických testů, přičemž asi 80 % z nich proběhlo virtuálně pomocí CFD simulací,“ uvedl Vít Hubáček, který měl při vývoji aerodynamiku fabie na starost.
Škoda spustila výrobu nové fabie
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gY_b/RgwB7N.jpeg?fl=cro,0,48,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Na výsledku se podle Škody podílelo několik oddělení od designérů až po experty na aeroakustiku a vývojáře s virtuální realitou. Mladoboleslavská automobilka uvádí, že v tomto odvětví výrazně posílila personální a odborné kapacity, což se ukázalo být klíčovým krokem. Dříve byli v celé Škodovce jen tři odborníci na aerodynamiku. Stejný počet lidí nyní pracoval jen na fabii.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gR_Y/v5qDaJ.jpeg?fl=cro,0,92,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Škoda Fabia čtvrté generace
Důležitým prvkem v tomto ohledu jsou mimo jiné nové žaluzie v masce chladiče, které mají za úkol aktivně snižovat spotřebu. Škoda uvádí, že při rychlosti 120 km/h je to na dálnici i o 0,2 l/100 km méně. Při maximálním chlazení se lamely otevřou a do motoru proudí vzduch, ale při vyšších rychlostech se částečně uzavřou.
Důležité je i to, kudy proudí vzduch pod autem. Zatímco dříve ho vedly jen 3 kryty podvozku, nová Fabia jich má hned 12. Aerodynamice a víření vzduchu pak pomáhá i dlouhý zadní spoiler. Celých 25 % odporu vzduchu u vozidel navíc tvoří kola. Fabia má proto nová s aerodynamickými kryty.