Článek
Elektrické ID.3 - ano, jmenuje se přesně takhle - bude první produkční volkswagen, který byl vyvinutý konkrétně jako elektromobil. Všechno ostatní, včetně e-Golfu, byly úpravy konvenčních aut na elektrickou techniku. Takže ho lze považovat za velmi důležité auto a Volkswagen tuto jeho roli řádně vyzdvihuje.
Během Volkswagen Group Night, jak se „večírek” v předvečer autosalonu nazývá, byl odhalen ve své produkční formě. Spolu s tím jsme se dozvěděli také řadu detailů, např. to, že bude k mání se třemi verzemi baterie. Základ má 45 kWh a dojede až 330 km daleko, prostřední verze má 58 kWh a zvládne 420 km a vrchol nabídne 77 kWh, na což chce dojet až 550 kilometrů.
Trochu se liší i elektromotor; základní varianta dává 150 koní a 310 N.m, střed a vrchol nabídky mají 204 koní a rovněž 310 N.m. Co je ale zajímavé, je, že elektromotor vždy pohání zadní kola, nikoliv přední.
Zrychlení na stovku není známo, ale nejvyšší rychlost je 160 km/h a vůz váží 1 716 kilogramů. Dozvěděli jsme se také první cenu vozu, byť ne moc přesně - v Německu má základní varianta stát méně než 30 tisíc eur, tedy současným kurzem zhruba 776 tisíc korun.
Živě z Frankfurtu
Toť obsah tiskové zprávy. Jaký je ID.3 naživo? Bude hřebíkem v rakvi Volkswagenu, nebo ho zákazníci budou milovat jako golf? Začněme vzhledem - vypadá jako MPV. Nemám rád malá okýnka před předními dveřmi, protože znamenají ještě horší výhled než dnes už tak velmi tlusté A-sloupky. Vzadu se střecha svažuje a končí ohromným spoilerem, aby byl odpor vzduchu co nejmenší. Výsledek je úctyhodný koeficient 0,267.
Usedám nejprve dozadu a všímám si, že tu je docela dost místa - nad hlavou i pro nohy. Nemám pocit, že bych měl kolena pod bradou, a nahoře mám se svou výškou 184 cm ještě asi tři čísla. Prostornost je velmi podobná golfu, a to i v kufru - ten má 385 litrů, o pět víc než e-Golf.
Vpředu se inženýři snažili být co nejvíc moderní. Takže třeba volič převodovky je součástí přístrojového štítu a pro D ho musíte otočit od sebe. Stejně, jako v BMW i3, a opačně než u všech ostatních voličů na světě.
Ten přístrojový štít je samozřejmě displejem, a to docela malým. Na všechno důležité ale bude stačit a na volantu si můžete měnit jeho zobrazení. Jak široké budou možnosti ve skutečnosti, si počkejme, až dojde na svezení s touhle novinkou.
Další moderna v interiéru je ve faktu, že téměř vše je dotykové. Displej je samozřejmý, ale praktičnost a jednoznačnost starosvětských ovladačů ustoupila i v případě seřizování teploty klimatizace nebo hlasitosti rádia. Aspoň to ale má svůj vlastní panel.
Chybějící středová konzole znamená, že tu není nic, co by mohlo překážet pravému kolenu řidiče. Noha se opře o středový tunel a na první dojem to není úplně nepohodlné, ale uvidíme, co bude mé lýtko říkat po 150 kilometrech.
Bude ID.3 stejně úspěšný jako golf? To nebude záležet jen na něm, ale třeba i na dostupnosti nabíjecích stanic. Na tom, jestli ve své základní verzi zvládne aspoň tři stovky kilometrů i v reálném světě, nejen při laboratorních zkouškách. A samozřejmě také na tom, jak bude vypadat přesný ceník. Nakročeno má nicméně vážně dobře.