Článek
Může se zdát, že koncept EQS je trochu mimo klasické proudy značky s třícípou hvězdou. Jenže to není pravda. Představte si časovou osu a na ní si vyznačte začátky tahounů luxusních sedanů u téhle značky. Třída S byla představena v roce 2014 a facelift prodělala minulý rok. Už dnes se testuje nástupce na rok 2020 nebo 2021.
Současný Mercedes E je v nabídce od roku 2016. Tahle auta určitě přijdou o svoje výsadní postavení s tím, že se připravuje nová elektrická řada EQ. Pokud si dosadíte tyhle informace, pak můžete dojít k informací, že EQS může být elektrickým sedanem někde kolem roku 2022 a nabízet by se mohl nejen pro zákazníky toužící po třídě S, ale třeba i pro ty s menšími ambicemi.
Koncept představený na autosalonu nabízí především nebývalý luxus. Interiér je opravdu nádherný a jeho hladká pruhovaná deska je unikát, který jsme ještě nikde neviděli. Podivný čtvercový volant pak odkazuje na to, že auto by mělo umět jezdit samostatně na dálnicích a má být připraveno i na další ještě lepší verze autonomního řízení.
Stejně jako je hladká přístrojová deska, je hladká i karoserie. Vlepovaná okna jsou na milimetr přesně zarovnána se sloupky. Nic nevystupuje. Ani světla, ani maska chladiče, a dokonce i žraločí ploutev konektivity vozu vystupuje nad zadním oknem jen mírně.
To nejlepší pod kapotou
Automobil už svými tvary ukazuje, že je to elektromobil, roztáhnout kokpit pro cestující mohlo jen využití dvou elektromotorů a uložení akumulátorů pod podlahu. Jejich kapacita je přibližně 100 kWh a dojezd by měl být kolem 700 km. Je jisté, že spoustě lidí už se točí hlava nad představou, jak dlouho se bude auto dobíjet.
Ovšem výrobce říká, že pod kapotou je technika, která umožňuje dobíjet výkonem až 350 kW. To je zatím nejvyšší hodnota, jaké jsou dnešní dobíjecí stanice schopny nabídnout. Pokud by se využily, pak by 80 % energie doteklo do akumulátorů za dvacet minut.
Auto pak není žádný lenoch. Na stovku vystřelí za méně než 4,5 sekundy a maximální rychlost je nad 200 km/h. To všechno díky elektromotorům o celkovém výkonu 350 kW (476 koní) a točivém momentu 760 N.m.
Hvězda elektrifikuje
Na závěr si připomeňme, že Mercedes na stánku neohromil jen tímhle konceptem, ale také třeba diesel-hybridní verzí modelu GLE, která dojede na plně nabité akumulátory až 99 km, což nakonec dává spotřebu na 100 km pouhých 1,1 l. Menší hybridní GLC má benzínový motor a menší akumulátory a je to znát. Spotřeba se pak blíží šesti litrům.