Článek
Porschi se jedna věc podařila ještě dávno předtím, než svůj první moderní elektromobil představilo. Takové haló totiž kolem chystané novinky snad nepamatuji. Měsíce dopředu jsme všichni nikoli v marketingové masáži, ale s vlastním upřímným zájmem sledovali střípky, které nám ze Stuttgartu v souvislosti s taycanem létaly.
Jako o velké věci jsem o novince slýchával mluvit lidi od Porsche během četných setkání za poslední rok několikrát. Moc dobře si pamatuji, že vždy všem těm inženýrům zářily oči. Není divu, vždyť Porsche si za ty roky vydobylo pověst precizních ladičů a obecně značky, která neskáče do každé módy úplně po hlavě.
Osobně novinku řadím mezi evropské elektromobily nové doby. Tedy třeba vedle takového Jaguaru I-Pace, Audi e-tron nebo Mercedesu EQC. To jsou auta, která už pomalu elektromobilitu díky svým vlastnostem a technickým specifikacím posouvají od experimentu mnohem blíže k realitě.
Tvořil jej vítr a kousek tradice
Nyní se Porsche konečně o kompletní informace včetně sady fotek podělilo. Design napovídaly různé upoutávky, ale sluší se shrnout, že taycan je jakýmsi fastbackem s efektivní aerodynamikou o součiniteli odporu vzduchu pouhých 0,22Cx, designově zcela tradičně navazujícím na legendární 911.
Je tam tedy trochu té tradice, ale taky hodně moderny. Stejně jako uvnitř. Zatímco ve tvaru palubní desky klidně můžete poznat i staré generace 911, některé detaily ještě žádný vůz ze Stuttgartu neměl. Redukována byla hlavně fyzická tlačítka, dominantní je centrální displej infotainmentu o úhlopříčce 10,9 palce. Zaujme i displej pro spolujezdce.
Poprvé si u Porsche lze objednat interiér zcela bez kůže. To prý v rámci ekologického smýšlení. K dispozici jsou dva zavazadelníky. Pod přední kapotu uložíte 81 litrů, dozadu pak 366 litrů.
Turbo bez turba
Už dříve vycházely na povrch nepodložené informace o tom, že vrcholné verze taycanu ponesou legendární název Turbo i přesto, že logicky žádné turbodmychadlo nemají. Nevadí, v automobilovém průmyslu jsme si už pomalu zvykli, že číslovky a písmena jsou tu spíše pro orientaci v nabídce, než aby doopravdy vedly třeba ke zdvihovému objemu nebo jiným klasickým záležitostem.
Na začátku je tedy taycan k mání ve dvou verzích, Turbo a Turbo S. Ta „slabší” nabídne výkon 500 kilowattů (680 koní), vrcholné Turbo S pak 560 kW (761 k). Zrychlení z nuly na stovku díky elektromotoru na každé nápravě zabere pouhých 3,2, respektive 2,8 sekundy.
Dle přísnější metodiky WLTP ujede Taycan Turbo na jedno dobití 450 kilometrů, Turbo S zvládne 412 km. Obě verze mají elektronicky omezenou maximální rychlost na 260 km/h.
Zásadní je taycan, co se nabíjení týče. Jako první totiž má systémové napětí až 800 V, kdežto konkurence často končí na polovině. Porsche uvádí, že na stejnosměrných rychlodobíjecích stanicích se taycan umí na sto kilometrů dobít za „něco málo přes pět minut”. Měl by to zvládnout i na nově otevřené stanici Ionity u Berouna, první české rychlodobíječce s výkonem až 350 kW.
Taycan zvládne nabíjení maximálně 270 kW, což je doposud nejvíc. Taková Tesla Model 3, dosavadní rekordman, umí 200 kW. Díky tomu Porsche uvádí, že v ideálních podmínkách na rychlodobíjecí stanici můžete taycan dobít z pěti na osmdesát procent za 22,5 minuty. Kapacita baterií v podlaze činí 93,4 kWh.
Lacino to nebude
Porsche už uvádí první ceny. V Německu koupíte verzi Turbo za 152 136 eur (3,9 milionu korun), Turbo S přijde na 185 456 eur (4,8 milionu Kč) - včetně daně. Vzhledem k tomu, že je český dovozce úzce spojen s automobilkou, lze očekávat, že přepočtené ceny se nebudou drasticky lišit.
Otázkou však zůstává, kdy si budou zákazníci nový taycan moci užívat. Už v březnu totiž ze Stuttgartu hlásili, že mají 20 tisíc závazných objednávek. To číslo se pravděpodobně ještě zvýšilo, takže čekací lhůta minimálně příští rok může být delší. Výstavní veřejnou premiéru si vůz odbude na frankfurtském autosalonu, který startuje 10. září.