Článek
Wolfsburské dvojče Škody Fabia prošlo v loňském roce modernizací, jejíž gros byla armáda technologií běžných až ve větších a dražších autech. Například to jsou světlomety s funkcí LED Matrix nebo adaptivní tempomat s funkcí poloautonomního řízení, které Volkswagen říká Travel Assist.
Volkswagen Polo prošel modernizací, nabízí technologie z větších aut
To všechno jsem měl možnost týden zkoušet, a to jak ve městě, tak i na trase napříč celou republikou tam a zpátky. Protože na mě nové polo vyšlo začátkem zimy, kdy jsou noci nejdelší, těšil jsem se zejména na ty matrixy. Ale popořadě.
Na faceliftu pracovali také designéři a činili se zejména v oblasti světel. Ta jsou na obou koncích auta kompletně nová; vzadu se svítícími segmenty i na pátých dveřích, vpředu s linkou přes celou masku, zvolíte-li zmíněné matrixy. Výsledkem je docela pohledné malé auto.
Ta linka přes příď mě těší o to víc, že jsem si poslední dobou zvykl jezdit se zapnutými obrysovkami, protože tak u řady nových aut rozsvítím „zadek“, ale vpředu mi zůstanou svítit denní světla. Polo k tomu vpředu přidá právě onu linku, což při zataženém počasí, kdy ještě není dost tma na potkávací světla, ale zezadu už člověk chce být lépe vidět, vypadá dohromady vážně hezky.
Pod slupkou vše téměř při starém
Interiér se příliš nezměnil, novinky tu jsou jen v displeji místo přístrojového štítu ve standardní výbavě či novém dotykovém panelu klimatizace, který se mimochodem používá docela příjemně.
Polo také dostalo nový volant, u některých výbav větší centrální displej a nové potahy sedaček, které kombinují několik odstínů šedé, a tak se snaží rozbít barevnou monotónnost vnitřku vozu.
Centrální displej kousku ve výbavě Style, který jsem vyfasoval, si ponechává dva otočné ovladače po stranách. Displej samotný je kvůli tomu o něco menší, ale to vůbec nevadí, fyzické ovladače – a nakonec i větší počet pevných dotykových tlačítek po stranách – jsou mi příjemnější.
Systém uvnitř zůstal stejný jako před modernizací, což má výhodu v šířeji nastavitelném digitálním přístrojovém štítu. A proti systému MIB3, který používá nový golf nebo třeba elektromobily ID, taky v lepší spolehlivosti.
V útrobách se nic moc nezměnilo, takže k verzi Style můžete zvolit 95k nebo 110k verzi litrového tříválce TSI s manuální nebo dvouspojkovou převodovkou; základní Life je možné mít i s 90k tříválcem spalujícím zemní plyn. Modrý kousek na fotkách má 110 koní a dvouspojku.
Ta neumí být dokonale hladká a ve standardním režimu D motor docela podtáčí – v režimu S nikoliv – ale zároveň tak polo dokáže jezdit s celkem slušnou spotřebou. Téměř tisíc testovacích kilometrů, z nichž přinejmenším polovina byla v obsazení třemi lidmi, vůz zvládl za 6,6 l/100 km. Plynulá jízda městem s řídkým provozem ukázala rovných šest litrů.
Asistenti fungují dobře
Motor je slušně utlumený, neruší, podvozek nemá zásadní nedostatky a je tak akorát pohodlný. Polo je prostě auto do města a okolí a podle toho jezdí – nečekejte nic speciálního, normální malé auto se slušnou armádou asistentů a hlídačů na palubě.
Z těch ale musím zmínit docela dobře fungující Travel Assist, tedy aktivní vedení v jízdním pruhu spolu s adaptivním tempomatem. Tady v podstatě není co vytknout, na auto téhle třídy funguje dobře, spolehlivě vede vůz v jízdním pruhu a značně snižuje mou únavu, když za volantem sedím už čtvrtou hodinu. Mimochodem, i sedačky jsou dost pohodlné na to, abych z vozu po takové době nevystupoval rozlámaný.
A také „matrixy“, které však už tak dokonalé nejsou – mají problém vidět ostatní auta v oparu či lehké mlze, kdy ale není pro oči řidiče problém jet s dálkovými světly, a pomalu zapínají dálková světla např. po výjezdu z vesnice. Za jasného počasí ale fungují dobře, a tak jsou přesto při jízdě v noci užitečným pomocníkem.
Konkurence je tvrdá
Jenže když nad tím tak přemýšlím, jsou taky jedinou skutečnou výhodou pola proti Renaultu Clio či Škodě Fabia, které je v nabídce nemají. Přiznávám, že toto srovnání není úplně férové, protože obě tato auta nedávno dostala kompletně nové generace, kdežto polo prošlo jen faceliftem. Výsledkem však v každém případě je, že nabídnou o chloupek víc za méně peněz v segmentu, v němž je cena velmi důležitá.
Nechápejte mě špatně, polo je opravdu dobré auto, které nemá v podstatě žádnou skutečnou chybu a jeho koupí rozhodně nešlápnete vedle. Jen prostě má extrémně silnou konkurenci, přinejmenším než za pár let projde generační obměnou.
Volkswagen Polo 1,0 TSI DSG Style | |
---|---|
Motor: | 999 ccm, řadový zážehový tříválec, turbo |
Max. výkon: | 81 kW (110 k) při 5500 ot./min |
Max. točivý moment: | 200 Nm při 2000–3000 ot./min |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková |
0–100 km/h: | 9,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 195 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 4,7 l/100 km |
Průměrná spotřeba na displeji na konci našeho testu: | 6,6 l/100 km |
Pohotovostní/nejvyšší hmotnost: | 1207/1660 kg |
Délka × šířka × výška: | 4053 × 1751 × 1429 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 351/1125 l |
Poháněná náprava: | přední |
Základní cena modelu: | 371 900 Kč (Polo 1,0 MPI 80 k 5st. man.) |
Základní cena testované verze: | 572 900 Kč |
Cena testovaného vozu: | 680 600 Kč |