Článek
Popravdě, v černé barvě to novému Golfu Variant moc nesluší. Když jej ale obléknete třeba do modré (Volkswagen ji má v reklamách), je to rázem auto, na které je radost pohledět.
Testované provedení mělo pouze patnáctipalcová kola s pneumatikami o vyšším profilu (195/65), což sice na kráse nepřidá, na komfortu ale ano.
Auto krásně tlumilo nerovnosti, dovnitř nedoléhaly rušivé zvuky. Odhlučnění zadní klikové nápravy u modelu z Wolfsburgu (standard u verzí do 90 kW, u octavie máte víceprvkové zadní zavěšení pouze pro 1.8 TSI, modely 4x4 a RS) nám subjektivně přišlo o fous lepší.
Zvládne i svižnou jízdu, ani se nezapotí
Při ostřejší jízdě na suché vozovce golf zaklekl předními pneumatikami a srdnatě držel volantem vytyčený směr. Společně s octavií jde o špičku nižší střední třídy z hlediska ovladatelnosti na limitu, třebaže golf má XDS standardně, octavie jej za příplatek dostanou až od začátku listopadu.
Když pojedete ostřeji, golf se nenechá rozhodit, své limity dává jasně najevo, tuhý podvozek přináší vyváženost i stabilitu. Benzínové verze s lehčím předkem budou ještě lepší, při spojení přirozeně těžšího naftového motoru a automatické převodovky si ale není na co stěžovat.
Řízení je rychlé a přesné, mohlo by být ještě citlivější, už současné nastavení by ale nemělo urazit vášnivější šoféry. Brzdy jsou bezproblémové z hlediska účinnosti či dávkování.
K základnímu turbodieselu dostanete buď pětistupňový manuál s těžkými převody při jízdě ve městě, nebo sedmistupňové DSG. V praxi jezdíte ve městě na pátý stupeň (při 50 km/h točí motor 1500 otáček a nezdá se, že by se zadýchával). Při ostřejším jízdním stylu je zřejmé, že základní TDI + DSG si spolu občas ne úplně rozumí, ale kdo by to od v podstatě rodinného či firemního auta očekával, že?
Při dálniční ekojízdě (tachometrových 110–120 km/h) se nám podařilo stlačit spotřebu na 4,1 nafty na sto ujetých kilometrů. Ale ani při rychlejší jízdě spotřeba o moc nenaroste, vždy – pokud nepojedete jako smyslů zbavení – byste se měli vejít do šesti litrů.
Motor se při tachometrových 100 km/h na sedmý stupeň převaluje na 1800 otáčkách; ty při 120 km/h stoupnou na 2200 a při 130 km/h ještě o 300 ot./min výše. Stále ale jde o hodnoty, při kterých čtyřválcový turbodiesel neobtěžuje vyššími otáčkami a hlukem.
Naftová jedna-šestka nabídne výtečný zátah lehce nad 2000 otáček, v praxi jí sice chybí „plnotučnost“ dražšího dvoulitrového TDI (150 k/320 Nm), svižně se s ní dá jezdit i tak. Mimochodem, základní 1.6 TDI nabídne stejné zrychlení na 100 km/h (11,2 s) a nejvyšší rychlost (193 km/h) shodně pro verzi s manuálem i DSG.
Velikostí je sice golf v karosářském provedení kombi o pár milimetrů menší než octavia; místa pro nohy i hlavu je v obou autech přehršel i na zadních sedadlech. Zavazadelník golfu pojme 605 litrů (octavia má o zanedbatelných 5 l více), po sklopení zadních dělených sedaček (stačí zmáčknout tlačítko v kufru) vzroste na 1620 litrů.
Užitečná hmotnost je skvělých 605 kilogramů. Chyběly nám praktické doplňky typu oboustranný koberec v kufru, více háčků a úchytů či sklopné sedadlo u spolujezdce – Octavia Combi je v tomto směru praktičtější.
Levněji než octavia, ale ne vždy
Interiér je tradičně střižen jednodušeji, díky čemuž se v něm okamžitě zorientujete. Vadila nám absence USB rozhraní (základní standardně dodávaný pětipalcový dotykový displej nabídne jenom vstup pro SD karty).
Také ovládání vcelku malého displeje je za jízdy zbytečně náročné na správné přiložení prstu (třeba přeladění radiostanice, ovladače na volantu tato verze neměla). Základní halogenové světlomety při jízdě v noci přinášely jen průměrnou svítivost.
Kdo by to byl řekl, golf cenově vyjde dokonce o pár tisíc korun výhodněji, třebaže základní cena je o pár tisíc vyšší. Golf má ale bohatší základní výbavu. Vzhledem ke stovkám možných kombinací je pak nemožné říci, které auto je levnější – vždy záleží na konkrétní konfiguraci.
Rozhodně ale neplatí, že octavia rovná se levnější auto než golf. Vlasy si trhat nebudete ani s jedním z nich. Oba modely jsou velmi srovnatelné, a pokud požadujete velké užitkové hodnoty a nadprůměrné jízdní vlastnosti, pak i velmi povedené.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1598 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 77 kW (105 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 250 Nm od 1500 ot./min. |
0–100 km/h: | 11,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 193 km/h |
Průměrná spotřeba: | 4,0 l/100 km |
Pohotovostní/užitečná hmotnost: | 1410 kg/605 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 378 900 Kč (1.2 TSI, 85 k) |
Cena s testovanou motorizací: | 547 900 Kč (DSG) |