Článek
Fabia RS se vyrábí ve verzích hatchback a kombi. Kratší verze působí sportovněji a přestože kombi má díky lepší aerodynamice o 2 km/h větší nejvyšší rychlost, stylovější je hatchback. Přední nárazník je u obou verzí mohutnější, nechybí ani tolik populární LED denní světla.
Vzadu je difuzor, malý spoiler a dvojice koncovek výfuku. Z nich se line dost utlumený zvuk, hlasitější projev by určitě nebyl na škodu. Díky možnosti kombinovat různé barvy střech a kol vypadá Fabia v určitých kombinacích opravdu hezky – třeba zelená metalíza, černá střecha a černá kola nebo ta, kterou jsme si vybrali pro test – červený lak, bílá střecha a bílá sedmnáctipalcová litá kola.
Interiér - výtečné sedačky, jinak málo emocí
V interiéru najdete pohodlné sedačky s dobrým bočním vedením, jinak kromě ozdobných dekorů chybí cokoliv, co by odlišovalo er-eso od ostatních fábií. Pracoviště řidiče je tmavé a strohé, ergonomie je nicméně dobrá. Interiér vám tep určitě nezrychlí.
Pod kapotou je dvakrát přeplňovaná čtrnáctistovka s turbodmychadlem a kompresorem. Výsledná hodnota je 180 koní a 250 Nm točivého momentu, jenž je k dispozici od 2000 otáček. Motor se nechá vytočit až k sedmi tisícům, kompresor pomáhá v nízkých otáčkách, ve středních pak dobře plní svou funkci turbodmychadlo. Výsledkem, na němž má podíl i sedmistupňová převodovka typu DSG s krátkými převody, je velmi dobrá dynamika i pružné zrychlení.
Spotřeba po 1300 ujetých kilometrech dosáhla deseti litrů, vzhledem k malé palivové nádrži (45 l) je dojezd na jednu nádrž docela omezený.
Velmi dobře je naladěn podvozek, jenž je oproti běžné Fabii snížený o 15 mm, má i tvrdší tlumiče a stabilizátory. Součástí verze RS je i elektronicky řízený diferenciál XDS - elektronická, nicméně v praxi funkční náhražka samosvorného diferenciálu. XDS přibrzdí při jízdě v zatáčce vnitřní kolo, což má za následek zvýšení točivého momentu na vnějším kole.
Výhradně s automatickou převodovkou
Výsledkem je dobrá ochota k zatáčení, dlouhá neutralita a malé náklony v zatáčkách. Tvrdší podvozek není přehnaně tvrdý a s Fabií RS je tak možné každodenní soužití. Elektronická stabilizace sice lze vypnout, ale když senzory zjistí, že rychlost a vychýlení jsou příliš velké, zasáhne. Okamžitě, ale ne vždy úplně citlivě.
Fabia RS se dodává výhradně s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Ta má sedm stupňů a řadí velmi rychle (řadit lze i pádly pod volantem), k sportovně laděnému vozu této kategorie se ale jednoznačně hodí manuální skříň. Ta se ale do vozu, postaveném na starší platformě PQ24 a osazeném motorem 1,4 TSI, nevešla.
Celkově Fabia RS není špatná – je každodenně použitelná, dovede jet rychle a řidiči umí zprostředkovat i zábavu. Není to ale sportovní auto (v tomto ohledu je například Clio RS o dost lepší), nepřináší tolik emocí a nenabízí se s manuální převodovkou.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1390 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo + kompresor |
Max. výkon: | 132 kW (180 k) při 6200 ot./min. |
Max. točivý moment: | 250 Nm od 2000 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 7,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 224 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,2 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1318 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 499 900 Kč |