Článek
První SUV značky Rolls-Royce už klasickým redakčním testem, ve kterém jsme probrali všechna specifika tohoto obra, prošlo. Tentokrát však společně usedněme do verze, která je sice velmi vzácná, ale pro tuto značku vlastně typická.
Rolls-Royce byl založen na individuálním přístupu k zákazníkovi. Ostatně všechna luxusní auta v prvopočátcích motorismu znamenala zakázkovou karoserii na prověřeném šasi.
Test Rolls-Royce Cullinan Black Badge: Pod černou maskou
V dnešní době samonosných karoserií a všemožných regulí už tomu tak – většinou – není. I pro značku z Goodwoodu, která umí své paláce na kolech prodat za opravdu vysoké sumy, musí být z těchto důvodů čím dál těžší umět se přizpůsobit.
Tato snaha má tak několik stupňů, vždy je ale společným jmenovatelem oddělení Bespoke. Zaprvé, pokud si klient nevybere ze stovek laků a čalounění standardní nabídky, může si jinak sériově vyráběný vůz nechat nalakovat či očalounit v podstatě podle libovolného přání.
Druhým extrémem je připomínka starých časů, tedy model vyrobený s karoserií skutečně na míru. Vzhledem k tomu, kolik stojí homologace součástek a výroba, vzniknou potom alespoň tři automobily s takovou karoserií a zároveň se jedná o nejdražší automobil světa. Řeč je o projektu Boat Tail uvedeném ve dvou ze tří exemplářů. Jeden podle britského Autocaru přijde na přibližně 580 milionů korun.
Nejdražší nové auto představeno ve druhém exempláři
Jakýmsi mezistupněm jsou speciální limitované edice, které vzniknou v maximálně desítkách kusů. Sama značka je opředena bezpočtem poutavých story z historie i současnosti, ale tyto edice vypráví i další příběhy, vždy mají nějaké téma.
Například sto kusů Wraith Kryptos se orientuje na svět počítačů, dvacet limuzín Phantom Tempus hledí do vesmíru a mohl bych pokračovat dále.
5 nejkrásnějších loňských automobilů od divize Rolls-Royce Bespoke
Dnes tu ale máme Cullinan Frozen Lakes, který vznikl v pouhých čtrnácti exemplářích. Tým z oddělení Bespoke se tentokrát inspiroval v zimní krajině východní a střední Evropy.
Lak, který musíte vidět
„Projekt ve mně probudil vzpomínky na dětství v okolí francouzských Alp. Je velmi obohacující pracovat na projektech s tak silnou osobní vazbou,“ řekl designér Yohan Benchetrit.
Cullinan dojmu ledového království dosahuje už jen lakem. Edice může být bílá či tmavě modrá jako v našem případě, vždy je však lak „přetažen“ krystalickým povlakem, který snad žádný fotoaparát či kamera nedokáže zachytit tak, jako lidské oko.
Proces lakování trvá několik dní a výsledkem je skutečně připomínka ostrosti, průzračnosti, odrazů a kontrastů ledových ploch zamrzlých jezer.
Dokonce i typická boční linie, která se tradičně line na vozech Rolls-Royce, má připomínku popraskaného ledu, a to považme, že celá linie, i tento ornament na přední blatníku, je ručně malována veverčím ocáskem. Absolutně rovně a přesně.
Vizuálním doplňkem edice jsou pak také černé okenní lišty či šedá kola s kontrastními tyrkysovým brzdovými třmeny.
Do posledního detailu
Interiér je vyveden buď v „naší“ bílé nebo tmavě modré, vždy s detaily v tyrkysové barvě.
Fascinuje především dřevěná dýha použitá na palubní desce a piknikových stolcích. Napodobuje vzory popraskaného ledu, které jsou typické pro věčně zmrzlé oblasti.
Dlouhé prameny zmrzlé „vody“ jsou jemně ručně namalovány a poté zapečetěny pod vrstvou čirého laku. Proces, který trvá až dva týdny pro každou iteraci, se opakuje s různými barvami, aby tak vznikl trojrozměrný efekt.
Každý vůz z této edice má pět samostatných prvků s touto jedinečnou povrchovou úpravou. Ty jsou lakovány v přesném pořadí, stejným umělcem, aby byla zajištěna absolutní konzistence a kontinuita.
Naživo je to vážně kus umění, na který se vydržíte koukat opravdu dlouho. Interiéru cullinanu navíc tato konfigurace ubírá na přirozené masivnosti, naopak působí mnohem prosvětleněji.
Vozy jsou také vybaveny novou podobou charakteristického stropního čalounění s LED světélky napodobující hvězdnou oblohu. Vyrábí se výhradně ručně a proces vyžaduje minimálně 18 hodin práce.
Další konfigurace se netýká přímo limitované edice, ale čtyřmístná varianta s křišťálovým sklem jen podpořila ledový dojem celku.
Ledově klidný, jako vždy
Cullinan to neměl od začátku, kdy se v roce 2018 objevil, vůbec jednoduché. Extrémně konzervativní značka si však své první SUV, které ze začátku nechtěla ani SUV nazývat, nakonec dost dobře obhájila.
Nejde tady jen o prodeje a popularitu mezi zákazníky, ale s trochou odstupu je potřeba uznat, že tento typ karoserie charakteru značky vůbec nepřekáží, ba naopak.
Zastaví-li vedle vás někdy vrcholný phantom, uvědomíte si, o jak vysoké auto ve skutečnosti jde, a cullinan tomu na stejné platformě jen přidává další centimetry. Cullinan má i zajímavé zakončení zádě s malým výstupkem ve stylu aut ze dvacátých a třicátých let. Detail, který jej však odlišuje od jiných krabicovitých SUV.
Vyšší světlou výšku podvozku a terénní schopnosti díky vzduchovému odpružení a pohonu všech kol snadno prodá na východoevropských, arabských a dalších trzích, kde se s výlety mimo pěkné asfaltky počítá i pro ty nejmajetnější.
A v neposlední řadě je to bez diskusí Rolls-Royce, co se projevu týká. Poctivá technika zmíněné „architektury luxusu“, jak Rolls-Royce nazývá svou svébytnou platformu, propůjčuje vozu neuvěřitelný komfort tlumení a motorářskou perlu, kterou je dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec o tradičním zdvihovém objemu 6,75 litru.
Podvozek se zasluhuje o famózní komfort, i když některé typy nerovností přece jen lépe zvládají limuzíny phantom či nový ghost. Odhlučnění je skoro absolutní, kdy i na dálnici slyšíte tikot vlastních hodinek na zápěstí.
A zmíněný motor ve spolupráci s osmistupňovou převodovkou se chová přesně tak, jak od Rolls-Royce chcete. U této značky platí, že hodnota výkonu 420 kW, 571 koní, je v podstatě zcela vedlejší. Důležitějších je 850 Nm dostupných již od 1 600 otáček za minutu.
Extrémně jemná převodovka dělá vše proto, aby motor využíval spodního pásma otáček. Ne nadarmo je tu tradičně místo otáčkoměru ukazatel zbývajícího výkonu.
Auta žádné jiné značky se takto neodlepí z místa. Převodovka využívá vespod umístěných newtonmetrů a nechává při rozjezdu masivně proklouznout měnič točivého momentu a auto se tak rozjede s mírným zhoupnutím, velmi vláčně. A můžete na plynový pedál šlapat jak chcete. Cuknutí nebo citelného stresu se ani při svižném rozjezdu nedočkáte.
Nepochopený, nebo nepochopitelný? Test Rolls-Royce Cullinan
Máte na spěch? Aura tohoto auta sice dělá všechno proto, aby vás to ani nenapadlo, ale když přece jen sešlápnete prudce plynový pedál až do ovčího koberečku, cullinan vám nechá ještě chvíli na rozmyšlenou, aby se za chvíli vláčně opřel do zadních kol a zrychloval sice znatelně, ale určitě ne zbrkle.
Cullinan v zatáčce drží stopu velmi zdatně, ale naklání se a příliš informací řidiči nedává, motor zabere, ale je stále kultivovaný a spolu s celým autem vám vzkazuje: to by stačilo, pojďme zase plout.
Ostatně, vzhledem k tomu, že i klasický cullinan učí šoféra být ledově klidný, je tato edice vlastně ještě trefnější, než si na první pohled myslíte.
Rolls-Royce Cullinan Frozen Lakes | |
---|---|
Motor: | 6,75 l, vidlicový zážehový dvanáctiválec, 2x turbo |
Max. výkon: | 420 kW (571 k) při 5000 ot./min |
Max. točivý moment: | 850 Nm při 1600 ot./min |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
0-100 km/h: | 5,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h (el. omezeno) |
Průměrná spotřeba: | 15,6-16,6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2660 kg |
Délka x šířka x výška: | 5341 x 2000 x 1835 mm |
Základní objem zavazadelníku: | neuvádí |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena testovaného vozu: | 425 722 eur (cca 10 477 000 korun) bez DPH |