Článek
Renault dobře ví, v čem je silný a snaží se z toho vytěžit maximum. Umí vyrábět velmi dobrá auta segmentu B, ať už se jedná o Clio nebo malý crossover Captur. Renault proto pochopil, že může stavět na opravdu silných základech, ze kterých vzešla novinka v podobě SUV-kupé Arkana.
Na první pohled poměrně atraktivní vůz se svojí velikostí řadí spíše do kategorií segmentu C až D, nicméně Arkana stojí na stejných základech jako výše zmiňované Clio a především pak Captur.
Všechny tři modely totiž pojí společná platforma s označením CF-B, díky které si jsou auta hodně podobná, především v interiéru.
Umí zaujmout
V exteriéru pak Arkana svým vzhledem zaujme i ty, kteří Renault jinak haní. Zvlášť pak ve výbavové verzi R.S. Line, kterou jsme měli možnost vyzkoušet. Vůz těží z oblíbeného tvaru karoserie SUV-kupé, který je v posledních letech oblíbený hlavně u prémiových automobilek jako BMW, Porsche nebo Mercedes. I v podání Renaultu to ale dopadlo velmi dobře.
Nejvýraznějším rysem auta je velká přední maska s logem Renault a tradiční protažená světla. Vzadu pak najdeme LED světlomety s úzkou linií. Verze R.S. Line pak zaujme i pěknými osmnáctipalcovými koly, které vozu dodají potřebný „šmrnc“.
Vůz měří 4 568 mm a má rozvor 2 720 mm, čímž se řadí nad Captur a pod velký Koleos. Vyplňuje tak mezeru v portfoliu Renaultu, což není mezi automobilkami s podobnými ambicemi příliš běžné.
Překvapivě velký
Na papíře to tak působit nemusí, ale arkana je skutečně poměrně prostorné auto. Kdo by čekal, že se v SUV-kupé budou cestující tísnit a hlavou smýkat o stropnice, ten by se pletl.
Renault totiž zvolil poměrně nízké usazení sedadel, díky čemuž přidal místu na hlavu, ale pro řidiče naopak ztížil nastupování, což je však ve výsledku slušný kompromis. I tak se totiž za volantem sedí dobře a všichni cestující mají skutečně dost místa. Prostorově se nejedná o žádný nadprůměr, ale ani o propadák.
Test Renaultu Kadjar dCi 115: Potěší spotřebou i zavazadelníkem
Pro řidiče je arkana příjemným místem. Ve verzi R. S. Line má sportovně laděná, ale stále velmi pohodlná sedadla a široký sportovní volant s pádly automatické převodovky. Z místa řidiče je dobrý rozhled, je znát, že se přeci jen jedná o jakési SUV. Dobře funguje i desetipalcový displej místo přístrojové desky, který byl uživatelsky přívětivý.
Horší už to bylo s infotainmentem, který můžeme znát z Clia či Capturu. Vyznačuje se 9,3palcovou obrazovkou a na můj vkus nemá příliš dobrou odezvu na dotyk a u řady operací se musí nepříjemně čekat, než se systém „rozkouká“. Graficky je nicméně infotainment zpracovaný pěkně a po čase se na něj dá zvyknout.
Chválu si v interiéru rozhodně zaslouží příplatkové reproduktory od značky Bose, které fungovaly skvěle a Renault si u mě šplhnul i tím, že v kabině ponechal klasická tlačítka, což napomáhá v přehlednosti.
Chválit musím i dobře zpracovaný systém ambientního osvětlení, které dodalo vozu nádech luxusu. Slabinu bych bohužel viděl v pouze jednozónové klimatizaci. Zde arkana platí za využití platformy z levnějšího segmentu B.
Samostatnou kapitolou je pak velký zavazadlový prostor, který má objem velice solidních 513 litrů. Těží totiž z pravidelných tvarů a protáhlé zádi auta, takže se do arkany ledacos vejde. Nakládací hrana je ovšem vyšší, s čímž musí majitelé SUV-kupé počítat.
Motor spíš pro nenáročné
V současné době se arkana prodává se třemi variantami pohonu. Vrcholem je hybrid, který v nabídce doplňují dva čtyřválce. Silnější verze má výkon 160 koní, slabší 140.
V námi testovaném voze pak byla k dispozici stará známá třináctistovka se slabším výkonem, kterou Renault vyvíjel společně s Mercedesem, a ke které v případě capturu i arkany připojil 12V elektrický systém se startér-generátorem a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC.
Laik si za volantem prakticky nevšimne toho, že je motor elektrifikovaný. Většina jiných automobilek totiž v podobných systémech využívá 48V napětí, což umožňuje mnohem větší využití. U arkany systém slouží hlavně k překlenutí turboefektu. V nižších otáčkách autu moc nepomáhá a u systému start-stop také nijak výrazně. U jiných mild-hybridů jsou to přitom ty hlavní výhody.
Test Renaultu Captur dCi: Velká chyba je jen jedna
Elektrifikaci arkana využívá především ve středních otáčkách, kdy auto konečně alespoň částečně rozvíjí svůj potenciál. Se svým slabším výkonem ale Renault vsadil hlavně na pohodlnou jízdu, kterou arkana zvládá naopak velmi dobře. Žádné velké sportovní výkony proto nelze očekávat, což možná některé zklame, a to hlavně kvůli atraktivnímu vzhledu auta.
Arkana si s tímto motorem ani přes svižnější jízdu nevezme více než 7,5 litru benzínu na 100 kilometrů. V okresních silnicích se pak po delší jízdě hravě dostanete na hodnoty okolo 6,5 litru i níže podle stylu jízdy.
Hlavně komfort
Co se jízdních vlastností arkany týče, k jejich popisu se jednoznačně nabízí slovo komfort. K jeho maximalizaci je nastavená už dvouspojka EDC a potažmo i podvozek sdílené platformy, který sice využívá jednoduchou zadní nápravu s vlečenými rameny, ale je dobře odhlučněný a působí velice klidným dojmem.
Podvozek je navíc nastaven tak, že auto při svižnější jízdě působí sportovním dojmem, a i přes větší karoserii se nijak nekymácí do stran. Jízdě nevadila ani osmnáctipalcová kola, což berme jako velkou pochvalu pro nastavení tlumičů.
Závěr
Velmi silným argumentem pro výběr arkany je i cena, byť se to tak zprvu jevit nemusí. Arkana ale skutečně není nijak drahým autem na poměry toho, co za své peníze zákazníci dostanou. Dobře vybavený základ přijde na 675 tisíc.
Vrcholná verze v atraktivním stupni R.S. Line začíná na ceně 798 tisíc korun, za které ovšem dostanete bohatě vybavené auto.
Celkově mě týden s arkanou bavil a na vůz jsem si velmi rychle zvykl. Auto poutá zvídavé pohledy a nebylo výjimkou, že se mě na něj na parkovišti ptali i úplně cizí lidé. Škarohlídi samozřejmě podotknou, že Renault vykradl koncepci od BMW, nicméně tak vysoko Renault nemíří a ani nechce.
Naopak. Francouzi nabízejí poměrně dostupné auto s atraktivním vzhledem, příjemnou jízdou a řadou pozitiv, které jsou pro hodně zákazníků rozhodující, ať už se jedná o spotřebu nebo velký kufr. Pro náročnější řidiče může být mírným zklamáním motor, ovšem zde jde jen o základ. Místy pak může být nepříjemné používání pomalejšího infotainmentu.
Renault Arkana 140 EDC R. S. Line | |
---|---|
Motor: | 1333 ccm, přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Max. výkon: | 103 kW (140 k) při 4500 ot./min |
Max. točivý moment: | 260 Nm při 1750–3500 ot./min |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková EDC |
0–100 km/h: | 9,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 205 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 5,8 l/100 km |
Provozní/nejvyšší hmotnost: | 1336/1876 kg |
Délka x šířka x výška: | 4568 × 1821 × 1576 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 513 l |
Poháněná náprava: | přední |
Základní cena modelu: | 675 000 Kč (Arkana TCe 140 EDC Zen) |
Základní cena verze: | 813 000 Kč |
Cena testovaného vozu: | 845 500 Kč |