Hlavní obsah

Test Porsche Panamera Turbo: dálniční expres pro čtyři s maximálkou 303 km/h

Novinky, Martin Žemlička

Porsche s modelem Panamera nastartovalo vlnu vysoce výkonných sportovních aut pro čtveřici cestujících. Aston Martin představil model Rapide a možná se dočkáme i sportovního čtyřdveřového auta od Lamborghini. Na podzimních silnicích jsme vyzkoušeli nejvýkonnější Panameru s výkonem 500 koní a nejvyšší rychlostí 303 km/h.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche Panamera

Článek

Konstruktéři museli mít při návrhu Panamery roztočeny mozkové závity do závratných rychlostí – úkol postavit čtyřmístné auto s délkou pět metrů a komfortem na úrovni Mercedesu třídy S a přitom zachovat sportovní chování typické pro modelovou řadu 911, je téměř nesplnitelný. Povedlo se konstruktérům tento oříšek rozlousknout? Ano i ne. Ale začněme popořadě.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche Panamera

Čtyři sportovní sedačky 

Uvnitř najde na sportovně tvarovaných, leč stále komfortních sedadlech čtveřice cestujících dost místa. Vzadu je dost prostoru pro kolena i hlavy cestujících. Jen nečekejte, že nad hlavou budete mít půl metru volného místa jako v Roomsteru – střecha Panamery se svažuje, takže velmi vysocí jedinci nebudou mít volného prostoru nazbyt. Vzadu jsou cestující každopádně hýčkáni – nechybí zadní dvouzónová klimatizace ani dostatek odkládacích prostorů na nápoje a drobnosti.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche Panamera

Široký středový panel vypadá zajímavě i po stránce vzhledu, tlačítek je zde však možná až příliš. Na jinak intuitivní ovládání si budete chvilku zvykat.

Na dokonalém zpracování interiéru jsme objevili jedinou vadu na kráse – po otočení spínače světel nám plastový ovladač zůstal v ruce. Nebyla to patrně ani tak chyba při výrobě, která je v případě Porsche mimořádně kvalitní, jako spíše značná opotřebovanost konkrétního předváděcího vozu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche Panamera

Jak je na tom prostor pro zavazadla? Nákladová hrana kufru je vysoko a zavazadlový prostor samotný je dost mělký, přesto – jeho 432 litrů by ve většině případů mělo stačit. A pokud ne, zadní sedačky jdou sklopit do roviny, což u takto koncipovaného vozu příjemně překvapilo.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche Panamera

500 koní, pohon všech čtyř kol

Řízení je například ve srovnání s modelovou řadou 911 o dost lehčí, zejména v nízkých rychlostech. Řízení je přesné, ale není tak skvěle citlivé a sdílné jako je tomu typické pro vozy Porsche (vyjma SUV Cayenne). Na druhou stranu, tuhé řízení s ostrým převodem by se k této pětimetrové „limuzíně“ nehodilo.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche Panamera

Osmiválec dopovaný dvěma turbodmychadly přestavuje to nejsilnější, co lze mít pod kapotou Panamery. Dle předpokladů, 500 koní a 700 Nm točivého momentu mají dostatek elánu absolutně kdykoliv – výkon je velmi plynulý a přeplňování turbodmychadly patrně ani nepostřehnete, jak je kultivované. Motor má v kabině příjemný, neobtěžující zvuk, vně vozu je při sešlápnutí plynu slyšet solidní, nicméně stále poněkud utlumený osmiválcový orchestr.

Spotřeba? Záleží na jízdním stylu, nicméně když se budete trochu snažit, mimo město by nemělo být problém jezdit za cca 12 litrů. Při rychlejší jízdě se dostanete na šestnáct.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche Panamera

Maximální rychlost jsme nezkoušeli, dle údajů výrobce se Panamera rozjede až na impozantních 303 km/h. Převodovka má sedm stupňů, je automatická, dvouspojková (PDK) a umožňuje i sekvenční řazení.

Výkon se přenáší na všechna čtyři kola, takže s trakcí není problém ani přes vysoký výkon. Panamera se chová velmi přátelsky a neutrálně, bohužel jsme vůz měli k dispozici na jediný den a tak jsme nestihli vyzkoušet jej na uzavřené ploše při extrémních jízdních manévrech.

Resumé: povedený přírůstek

Při řízení Panamery chvílemi zapomenete, že řídíte pětimetrový vůz. Požitek za volantem nicméně není takový jako v případě Porsche 911. Panamera je tedy pohodlné, velmi rychlé auto pro čtveřici cestujících a jejich zavazadla. Vzhled vozu se patrně nebude líbit každému. Cena je vysoká (zkoušené auto včetně příplatků stálo 4,5 miliónu korun), za své peníze ale dostanete prestiž, komfort i rychlost. Panamera se jednoznačně povedla, jen od ní nesmíte čekat podobné prožitky jako od sportovních modelů Porsche.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche Panamera

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:4806 ccm, osmiválec, zážehový, 2x turbo
Max. výkon:368 kW (505 k) při 6000 ot./min
Max. točivý moment:700 Nm od 2250 ot./min.
0 - 100 km/h:4,2 s
Nejvyšší rychlost:303 km/h
Průměrná spotřeba:12,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1895 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:3 641 000 Kč
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám