Hlavní obsah

Test Peugeotu iOn: dotek budoucnosti

Novinky, Martin Žemlička

Peugeot začal koncem loňského roku prodávat elektromobil iOn, několik vozů si objednal ČEZ, jinak je iOn za cenu kolem 800 000 korun prakticky neprodejný. Přesto jde o důležitý krok k zbavení se závislosti na fosilních palivech. V ulicích Prahy jsme vyzkoušeli malé, stoprocentně elektrické mini-auto.

Test Peugeot iOn - elektromobilVideo: Novinky

Článek

Peugeot iOn je technicky prakticky stejný jako Mitsubishi i-MiEV. Elektromobil totiž společně vyvíjelo evropské PSA (Peugeot Citroën) a japonské Mitsubishi. Výsledkem jsou tři elektromobily, které se liší v podstatě pouze přední maskou.

Elektromobil je vybaven motorem s výkonem 47 kW (64 k), kterého dosahuje při 6 000 otáčkách. Maximální točivý moment dosahuje 180 Nm při 2 000 otáčkách. Výkon je přenášen na zadní kola přes jednorychlostní redukční převodovku.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot iOn

Napájení motoru zajišťují baterie typu Li-ion, umístěná ve střední části vozu. Tyto baterie, které používají i mobilní telefony, tvoří 88 článků o kapacitě 50 Ah. Baterie netrpí paměťovým efektem, takže se nesnižuje jejich životnost. Dojezd činí zhruba 130 kilometrů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot iOn

Když jsme iOn testovali, ukazoval teploměr pět stupňů pod nulou. Pokud budete v kabině topit, dojezd klesne z původních 130 kilometrů na 70 až 80. Tak je to v elektromobilu se vším, ať už zapnete stěrače nebo rádio, spotřebovává to kapacitu baterií. Reálný dojezd při městské jízdě je 70 – 90 kilometrů, na „papírových“ 130 km rovnou zapomeňte.

Pohon zadních kol

Peugeot iOn má poháněná zadní kola, takže na sněhu je s ním jízda docela zábavná, trakce zadních kol byla i při rozjedu do relativně prudkého zasněženého kopce velmi dobrá. Ale to asi nebude ten pravý důvod koupě elektromobilu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot iOn

Jak se s elektromobilem jezdí? Pomineme-li nabíjení (baterie se na plnou kapacitu pomocí klasické 220 V zásuvky dobijí během šesti hodin, na 80 procent kapacity se dobijí za 30 minut), pak překvapí především ticho. Vzhledem k tomu, že je zde elektromotor a nikoliv spalovací motor, slyšíte jenom tiché šumění. Trochu to připomíná moderní tramvaje.

Kladem je bezpochyby prostorná kabina, dva cestující se sem vejdou bez problémů a ještě zbude docela dost místa pro zavazadla. Dobře přístupný zavazadelník nabídne 160 litrů.

Ve městě svižný

Peugeot iOn je vzhledem ke své hmotnosti i tvaru karoserie docela svižným autem, v provozu jsme si rozhodně nepřipadali jako „brzdy“. Schopnost akcelerovat mimo městské ulice je ve vyšších rychlostech horší, odpich ve městě je ale plně vyhovující. Také tlumení rázů je i na rozbité vozovce dobré, potěší i dobré dílenské zpracování (které o sobě nedává vědět ani na sériích krátkých příčných nerovností). Interiér působí hodnotně, volant nicméně nelze nastavovat.

Peugeot iOn je příliš drahý a má příliš malý dojezd. Stejně jako všechny elektromobily na trhu. Vzhledem k velmi vysoké ceně a omezeným možnostem pro nabíjení nelze čekat komerční úspěch. Jde nicméně o jednu z cest, které je nutné urazit, aby se snížila naše závislost na ropě. To, zda jde v případě elektromobilů o slepou cestu, dnes nelze s jistotou říci...

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot iOn

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:synchronní elektromotor
Max. výkon:47 kW (64 k) při 8000 ot./min.
Max. točivý moment:180 Nm při 2000 ot./min.
0 - 100 km/h:15,9 s
Nejvyšší rychlost:130 km/h
Průměrná spotřeba:dojezd na jedno nabití - max. 150 km
Pohotovostní hmotnost:1120 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:780 000 Kč
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám