Článek
Krátce po prvním rychlém svezení zkraje letošního roku se mi Peugeot 308 dostal do rukou i na klasický týdenní test, kde se tradičně zaměřuji na detaily, které se objeví až při delším soužití.
Za volantem nového Peugeotu 308: Lev nejen příměstský

Chytil jsem s ním snad poslední sníh letošního předjaří a prověřil ho zejména na delších trasách – a to včetně světlometů s technologií LED Matrix, které „třistaosma“ dostala jako první peugeot vůbec.
Z prvního svezení zůstal dojem hezkého, výrazného designu zvenčí. Jakkoliv jsem rád za párové couvačky i mlhovky dole v nárazníku, všímám si, že hlavní lampy s třemi linkami – které na sebe navíc nenavazují – trochu plýtvají místem. Dovedl bych si představit třeba brzdová světla oddělená od obrysovek a protáhlá přes celé lampy.

Brzdová světla jsou spojená s obrysovkami a tak vytváří dojem, že zadní lampy trochu plýtvají místem.
Odvážný vzhled, oproti předchůdci značně ostřejší, pokračuje i v kvalitně zpracovaném interiéru s příjemnými materiály v podstatě kamkoliv se podíváte či sáhnete. Přesto tu jsou jistá opomenutí, např. chybějící háčky na kabát u madel nad zadními dveřmi nebo v kufru – jinak slušně prostorném – na tašky s nákupem.
Líbí se mi i zelené prošívání sedaček a palubní desky, jenže má drobný háček. Barvu ambientního osvětlení a barvu v displejích si lze nastavit nezávisle na sobě, ale když mám všude po interiéru ostře zelenou nit, musím volit barvy co nejpodobnější, aby to hezky ladilo. A jakkoliv tahle červená barva není špatná, k zelené uvnitř by mi seděla karoserie v nějaké šedé metalíze.

Členitá palubní deska působí jako kvalitně smontovaná.
Peugeot se samozřejmě drží přístrojového štítu vystrčeného nahoru pod čelní sklo. Říká mu i-Cockpit a výhodou má být, že je displej blíž pohledu na silnici. To je sice pravda, ale pořád platí, že přes věnec volantu nevidím na kus displeje, mám-li sedačku a volant nastaveny tak, jak je mi nejpohodlnější.
Takže jsem třeba až koncem týdne zjistil, že v displeji vůz ukazuje hlasitost, když ji měním tlačítky na volantu.
Palubní systémy mnohem lepší
V testované verzi GT je i-Cockpit ve verzi 3D, což v podstatě znamená dva displeje v jednom. Jeden, klasický, je vzadu, druhý je promítán podobně jako head-up displej ze „stříšky“ kapličky přístrojů. Každý zobrazuje odlišné informace a vzájemně se doplňují. Vypadá to docela efektně – a kdyby se vám to nelíbilo, můžete to vypnout.

Zobrazení i-Cockpitu 3D je ve dvou úrovních. Vypadá to efektně.
Pochválit však musím slušné možnosti individualizace zobrazení. Není to tak, že byste si tu mohli vyvolat tlak a teplotu oleje, teplotu převodového oleje či třeba voltmetr, ale z toho, co auto nabízí, si lze prostřednictvím centrálního displeje doširoka vybrat a různé widgety umístit na různý počet obrazovek.
Přepíná se mezi nimi jedním z tlačítek na špičkách páček pod volantem; to druhé slouží k přepínání a nulování palubního počítače.

Klimatizace se pořád ovládá v displeji. Je to složitější než vlastní panel, ale díky lepšímu výpočetnímu výkonu nového infotainmentu to tady člověka neotravuje tak moc jako v předchozí generaci.
Nakousl jsem centrální displej, takže v něm můžu rovnou pokračovat. Nový infotainment je oproti minulé generaci 308 neskutečné zlepšení. Pořád je dost složitý a jednotlivé prvky vozu se nastavují v několika různých menu, přičemž ke každému z nich vede jiná cesta, ale aspoň má hezkou grafiku a skvělé rozlišení i ostrost.
I zde je možno si nakonfigurovat několik domovských obrazovek a pak mezi nimi přejíždět prstem po displeji jako na mobilu. A taky je tu druhý, tenký displej o patro níž, kterému Peugeot říká i-Toggles a já ho už při prvním svezení označil za výborný nápad. Tentokrát jsem se tedy velmi těšil na to, až ho pořádně vyzkouším.

Panel pod displejem je také dotykový. Je určen na pět téměř libovolných zkratek, které si tu můžete uložit.
Teoreticky tady jde uložit v podstatě cokoliv, včetně například určité teploty v některé půlce auta. Jenže tu já každou chvíli měním.
A pro přístup do spousty dalších částí infotainmentu jsou ještě o patro níž fyzická tlačítka. Takže jsem docela dlouho laboroval nad tím, co sem uložit, abych se vyhnul duplicitě.
Za volantem Peugeotu 308 SW: Komfort a elegance vládnou

Napadla mě zkratka pro přístup k Androidu Auto – ten mimochodem nefungoval úplně nejspolehlivěji se dvěma různými kabely – ale ten má, je-li připojen, trvale zkratku v horní liště. Nahradil jsem ho tedy zkratkou pro navigaci, protože do té se z Androidu Auto přeskakuje složitěji.
Jinými slovy – když nad tím budete chvíli přemýšlet a zkoumat různé možnosti, i-Toggles dokážou skutečně usnadnit používání infotainmentu.
Slušná spotřeba, jistý podvozek
Při prvním svezení jsem testoval kombinaci 130k tříválce PureTech s manuální převodovkou, tentokrát tu mám stejný motor s osmistupňovým automatem od firmy Aisin. Je to skutečně planetová převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu, ale přesto se při rozjezdech dokáže chovat jako dvouspojka.

Sedačky jsou slušně pohodlné. Bohužel boční vedení spíš lépe vypadá než funguje.
Jinak řečeno, nedokáže být při rozjezdech tak plynulá, jak si od automatu člověk slibuje. K tomu navíc vždy, když sešlápnu plyn, musím tak sekundu, sekundu a půl čekat, než na to vůz zareaguje – za jízdy, v křižovatce, prostě vždy. Ovšem, převodovka si dokáže spravit reputaci při jízdě – když už se rozjedete, řadí naprosto hladce a neznatelně.
Jinak tu jsou stejné výhody jako u manuálu – motor je trochu slyšet, ale vibrace jsou odfiltrovány excelentně, příď je příjemně lehká a krásně jde za volantem.
Vcelku spokojený jsem i se spotřebou paliva, která dosáhla průměru 7,8 l/100 km svižnou jízdou. Stlačit ji pod 7,5 litru není problém, stačí jet klidněji a plynuleji.

Světlomety s funkcí LED Matrix pracují dobře a zvládnou u toho i hezky vypadat.
Chvála patří i podvozku, který je tuhý tak akorát pro trochu svižnější jízdu. Tak člověk zužitkuje slušnou míru jistoty, kterou poměrně tuhé odpružení nabízí, ovšem jeďte příliš zvolna, tzv. na klobouka, a bude vás tuhostí otravovat.
Odpružení navíc není nastavitelné, volič jízdních režimů upravuje pouze reakce na plynový pedál (ale prodlevy se zbavit neumí), chování převodovky a tuhost řízení.
Závěr
Konečně musím pochválit již zmíněné světlomety s technologií LED Matrix. Na první pokus není výsledek vůbec špatný, systém dobře a spolehlivě reaguje na vozidla okolo.
Také kužel potkávacích světel má hezky rovnoměrnou intenzitu a jeho autonivelace funguje příjemně v tom, že světla nesklápí příliš nízko, není-li kolem opravdu hodně aut, např. v hustém provozu na dálnici.
A postěžovat si, že aktivní hlídač jízdních pruhů mě tahá za volant nepředvídatelně a v řadě případů, zejména na silnici bez bílých čar, zcela špatně. I když jedu na své půlce silnice, chce mě z ní vytáhnout ven.
Kromě toho samozřejmě hezky vidí čáry na silnici, ale často se chybně chytá něčeho, co není čára. Bohužel k jeho vypnutí tu už není fyzické tlačítko jako v předchozí generaci 308 - musím přes displej.

Peugeot 308 GT
Ve výsledku je tak nový Peugeot 308 velmi povedeným kompaktem, který sice láká zejména na vzhled, ale ani jeho technika není k zahození. Jako každé auto má samozřejmě své mouchy, ale věřím, že své cílové skupině zákazníků bude sloužit výborně.
Peugeot 308 GT 1,2 PureTech S EAT8 | |
---|---|
Spalovací motor: | 1199 ccm, řadový zážehový tříválec, turbo |
Max. výkon: | 96 kW (130 k) při 5500 ot./min |
Max. točivý moment: | 230 N.m při 1750 ot./min |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
0-100 km/h: | 9,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 210 km/h |
Průměrná spotřeba (WLTP): | 5,8 l/100 km |
Provozní/maximální hmotnost: | 1363/1850 kg |
Délka × šířka × výška: | 4367 × 1852 × 1441 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 412 l |
Poháněná náprava: | přední |
Základní cena: | 620 000 Kč (308 1,2 PureTech 110 S MAN6 Active Pack) |
Základní cena testované verze: | 835 000 Kč |
Cena testovaného vozu: | 864 000 Kč |