Hlavní obsah

Test osobního Volkswagenu Caddy: Výborný rodinný pracant

Dovedu si představit člověka, který bude caddyho zbožňovat. Učarují mu prostorný a pohodlný interiér i na měřítka osobních aut obří nákladový prostor, a nějakou zábavu za jeho volantem hledat nebude. Dokud k Volkswagenu Caddy přistupujete jako k pohodlnému užitkovému autu pro rodinu, jde mu máloco vytknout.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Volkswagen Caddy

Článek

Při práci motoristického novináře člověk občas natrefí na auto, které je objektivně opravdu výborné po všech stránkách – ale zoufale nudné, i když se snažíte k němu najít nějakou cestu. Pokud ale má být hlavní devizou onoho auta užitná hodnota, praktičnost či přepravní kapacita, nikoliv zábava za volantem, je to v podstatě správně – lidé, kteří si ho budou kupovat, ocení právě tyto kvality.

Volkswagen Caddy je přesně ten případ. Představil se v nové generaci už v loňském roce, já se s ním krátce svezl – a letos jsem s osobní verzí ve vážně zajímavé bronzové barvě strávil mlhavý týden na převážně středočeských okreskách. A ty přeci jen představují náročnější zkoušku pro podvozek než okolí Mnichova.

První jízda s novým Volkswagenem Caddy: Minidodávka prvotřídních schopností

Testy

Praktičnost je alfou a omegou caddyho a je to znát od prvního nastoupení, například v ohromné přihrádce na palubní desce před volantem. A kromě toho díky ní panel s přístrojovým štítem a centrálním displejem opticky trčí do prostoru, což vypadá moderně.

Pochvalu si zaslouží krásně přístupný ovladač světel, který obsahuje kontrolky, co je rozsvíceno. Musím opravit své dřívější tvrzení o tom, že není možné si na digitálním přístrojovém štítu s kruhovými ukazateli zobrazit zároveň výstup adaptivního tempomatu a teploty převodovky a chladicí kapaliny. Při mnichovské prezentaci jsem jen neměl čas najít to správné nastavení.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Do středů kruhových budíků si lze vybrat téměř cokoliv. Třeba i rychlost, pokud by vám nestačila stupnice a číslo vpravo dole.

Chodu volantu, pedálů a řadicí páky není co vytknout, stejně jako kvalitě použitých materiálů – caddy je primárně užitkové auto a základní ovládací prvky řidiče ničím neobtěžují. To nicméně nemůžu říct o infotainmentu MIB3, který je ostatně terčem mé kritiky často.

Tentokrát mi v paměti utkvěla absence „šipek“ na koncích posuvníků k ovládání ekvalizéru zvuku či jeho soustředění. Musím je nastavovat posuvem prstu a kvůli dost vysoké citlivosti displeje honím puntík po displeji tak dlouho, dokud to frustrován nevzdám třeba půl milimetru od ideální pozice.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Některé detaily systému MIB3 mi lezou na nervy. V této obrazovce se třeba nastavují jízdní asistenti. Vypadá to hezky, ale trefit se klepnutím na čáru, abych ve zúžení na D1 pro jistotu vypnul zásahy do řízení, není jednoduché.

Kromě toho mi vadí – a to platí pro všechny volkswageny s tímto palubním systémem – že strašně dlouho trvá, než auto ztlumí jas po vjezdu do tunelu. Po výjezdu z něj je zvýšení jasu rychlé, takže to je věc programování, nikoliv nějakého technického omezení.

Prostornost je ohromující

Výhled přes dolní konce A-sloupků je mizerný, ale ne horší než třeba u Peugeotu Rifter. Naopak prostornost kdekoliv v autě je výborná – až tak moc, že čím déle caddym jezdím, tím víc mi přijde, že je mi to auto prostě fyzicky velké. Týká se to hlavně sedačky řidiče – a to nejsem zrovna střízlík.

Ovšem, na nedostatek prostoru si v takovém případě nebude stěžovat snad nikdo. A to ani na zadních sedačkách. Ty sice nejsou individuální jako u paterčat koncernu PSA a boční posuvné dveře taky nemají stahovací okna, nicméně kromě většího množství prostoru jsou sedačky měkčí a pohodlnější.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Zadní sedačky nabízí akceptovatelné pohodlí a stolečky, třebaže ne dvakrát pevné, jsou výborný nápad.

Sklopit do podlahy je sice nejde, ale po sklopení opěradel se dají odklopit k předním seslím a buď nechat na místě, nebo bez použití nářadí vyjmout z auta ven. V obou případech se otvírá jedna z největších výhod malé osobní dodávky – ohromný prostor vzadu pro cokoliv, co je třeba odvézt, s gigantickým nakládacím otvorem a bez plastového obložení, které by zasahovalo do kvádrového nákladového prostoru.

Samozřejmě tu však pořád nějaké plastové obložení je, stejně jako koberec, a to při odvozu nepořádku na sběrný dvůr krotí chuť chovat se k autu jako k užitkovému otloukánkovi. Z toho je znát, že tento caddy je auto spíš osobní než užitkové.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Po odklopení sedadel vznikne vzadu ohromný prostor pro náklad. Je ale čalouněný – v téhle verzi caddy není ryzí dělník.

Ohromná velikost nákladového prostoru spolu s jeho jednoduchými tvary však také znamená, že třeba výstražný trojúhelník musím dát do nějaké kapsy víc vpředu, aby v kufru nelítal. Vážně by se tu hodila třeba síť. Háčky na tašky tu ovšem jsou, a to výborně použitelné. Stejně tak se velmi hodí lampičky, osvětlující prostor pod vyklopeným zadním čelem – ale to čelo nejde zavřít za poutko zevnitř. Protože je těžké, musí mít pevné plynové vzpěry, a ty nedokážu švihem přetlačit tak, abych zpod čela zároveň stihl uniknout. Vždycky ho musím chytit za vnější plech a dovřít.

K nákladovému prostoru se váže jeden zajímavý detail. Víčko hrdel nádrží je standardní výklopné jako na osobních autech, a pokud ho otevřu, levé boční posuvné dveře se zamknou. Auto tak zajišťuje, aby někdo ty dveře neotevřel přes víčko a tankovací pistoli, čímž by mohlo dojít k poškození všech tří věcí.

Nerovnosti otravují hlukem, ne drncáním

Kritizovat jízdní vlastnosti taky nemá smysl – jednak proto, že kvůli nim si tohle auto nikdo nekupuje, a jednak proto, že toho na nich ke kritice moc není. Caddy je vážně pohodlný, měkký a nerovnosti filtruje slušně – jen je na nich karoserie, de facto velká plechová krabice, prostě hlučná.

Foto: Jan Handrejch, Právo

I v téhle kratší verzi to je velká krabice, ale jezdí pohodlněji než leckteré běžné kombíky.

Na středočeských okreskách tedy téměř zaniká zvuk dvoulitrového turbodieselu pod kapotou, který na kvalitních silnicích je slyšet pořád – byť neobtěžuje. Bronzový kousek má pod kapotou nejsilnější verzi dostupnou v caddym, což znamená 122 koní. Dynamika prázdného auta je adekvátní třídě a zaměření vozu – není to rychlík, ale ani brzda provozu. Adekvátní je i spotřeba – dosáhl jsem 5,7 l/100 km lehkou nohou po hlavních tazích v Praze a 6,1 l/100 km za celý týden. Z prvního svezení v Mnichově vím, že v placaté krajině to jde i pod pět litrů.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Pracoviště řidiče působí moderně a přihrádka na vrchu palubní desky je praktická.

Adaptivní tempomat funguje i s manuální převodovkou až do zastavení – stačí vyřadit a vůz zabrzdí na křižovatce za autem před vámi. Teoreticky zvládá i rozjezd, ale nestačí pustit spojku, jako např. u octavie RS – to vůz stále drží brzdy a nanejvýš vám zhasne motor. Je třeba přidat opravdu hodně plynu, aby se auto začalo samo rozjíždět.

Anebo prostě vzít otěže do vlastních rukou aspoň na první dva kvalty. A i dál je lepší zrychlovat „manuálně“ – adaptivní tempomat to umí taky, ale než přidá plyn, čeká ještě zlomek sekundy po uvolnění pedálu spojky, takže když se rozjíždím bez něj, je to rychlejší a plynulejší.

Ryze německý přístup k užitkovému autu

Na závěr musím pochválit zajímavé zadní obrysovky ve formě dlouhých vertikálních linek. Jen je škoda, že brzdová světla a blinkry nejsou nějak integrována do nich, že to jsou obyčejné obdélníky. S tím, kolik caddy v téhle verzi stojí, by to chtělo si se svícením víc pohrát.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Se zadními světly si Volkswagen vyhrál, ale dalo by se to snadno posunout ještě o kousek dál.

A zopakovat to, co jsem naznačil už v úvodu. Nelze čekat ani náznak zapojení řidiče do děje, nový Volkswagen Caddy je ale po objektivní stránce tak moc povedené auto, že těm zákazníkům, kteří ho koupí z racionálních pohnutek, bude sloužit dokonale.

Volkswagen Caddy Style 2,0 TDI 122 k
Motor:1968 ccm, řadový vznětový čtyřválec, turbo
Max. výkon:90 kW (122 k) při 2750-4250 ot./min
Max. točivý moment:320 N.m při 1600-2500 ot./min
Převodovka:šestistupňová manuální
0-100 km/h:11,2 s
Nejvyšší rychlost:187 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:4,7 l/100 km
Provozní/nejvyšší hmotnost:1880-2170/2510 kg
Délka x šířka x výška:4500 x 1855 x 1798-1833 mm
Objem zavazadelníku za 1./ za 2. řadou sedadel:2556/1213 l
Základní/maximální délka x šířka nákladového prostoru:1110/1913 x 1185 mm
Poháněná náprava:přední
Základní cena s DPH:519 000 Kč (Caddy Life 2,0 TDI 75 k)
Základní cena testované verze s DPH:749 000 Kč
Cena testovaného vozu s DPH:898 011 Kč

Související články

Výběr článků

Načítám