Článek
Zásadní změny jsou patrné zejména u designu. XF připomíná podstatně dražší Aston Martiny a díky svým zakulaceným partiím působí velmi moderně. Někomu by sice mohlo vadit, že až nápadně připomíná zmíněné Astony, jako celek ale z designového hlediska působí fantasticky. A to i přesto, že nepřipomíná nic z toho, co Jaguar v minulosti vyráběl.
Luxusní interiér
Uvnitř je dostatek místa, i když vzadu by ho jen mohlo být více v oblasti hlavy. Přeci jen, pohybujeme se v teritoriu BMW řady 5 nebo Mercedesu třídy E. Zavazadelník nabízí rovných 500 litrů, kritiku si zaslouží za nepraktičnost – vstup do relativně velkého kufru je totiž příliš malý. Také výhled z vozu je kvůli zadnímu zkosení střechy nevalný, ale to lze vyřešit přikoupením parkovacích senzorů s kamerou za cca 22 tisíc korun.
:. XF: moderní linie, je to vůbec Jaguar?
Interiér překvapí po prvním nastartování – z přístrojové desky vyjedou výdechy klimatizace a mezi předními sedaly se vysune ovladač automatické převodovky. Vypadá to efektně, škoda jen, že Jaguar více nezapracoval na předním displeji – jeho předpotopní grafika a nepřehledné uspořádání nepatří k silným stránkám „iks-efka“. Kritiku si zaslouží také jistá strohost interiéru, nicméně použité materiály nemají slabé místo. Působí velmi luxusně.
Dvakrát přeplňovaný diesel nabízí dostatek výkonu
Skvělý je šestiválcový, dvakrát přeplňovaný turbodiesel, který si Jaguar vypůjčil od Fordu (a koncernu PSA). Jeho 207 koní a 435 Nm nemají ani s relativně velkým a těžkým vozem, jakým XF bezpochyby je, problém a zajišťují vozu skvělou dynamiku. Motor reaguje na sešlápnutí plynu okamžitě a nad dva tisíce otáček předvádí vskutku frenetické zrychlení.
Výtečné je i odhlučnění, v nízkých otáčkách motor v kabině vůbec neslyšíte. Ani když na to na dálnici trochu víc šlápnete, nedolehne k vašim uším dieselové klapání – jen aerodynamický hluk od vnějších zrcátek.
A spotřeba nafty? Mimo město se ani nemusíte moc snažit, aby palubní počítač ukázal spotřebu kolem osmi litrů. Když pojedete stylem brzda-plyn, budete jezdit za cca jedenáct litrů nafty na sto kilometrů.
:. Jaguar XF - interiér místy působí příliš jednoduše.
Spojení se šestistupňovou převodovkou se také zdá být bezproblémové. Převodovka pracuje hladce a bez prodlevy, rovněž rychlost, se kterou přeřazuje je dostatečně rychlá.
Podvozek překvapivě živý, řízení necitlivé
Pochválit je třeba i podvozek – je komfortní, ale do táhlých zatáček se XF vrhá s opravdovým nadšením a ani rychlejší změny směru jej nerozhodí.
V době zkoušení XF bylo celé Česko zavaleno sněhem, takže vyprovokovat XF s poháněnou zadní nápravou k přetáčivému smyku nebyl problém. Nicméně po přepnutí na takzvaný zimní režim bylo auto nedotáčivé a v zatáčkách snadněji ovladatelné.
Řízení obecně je přesné, ale necitlivé. Brzdy zaslouží plusové body za svou účinnost a způsob, jak citlivě je lze dávkovat.
:. Jaguar XF soupeří s vozy vyšší střední třídy.
Jaguar XF příjemně překvapil. Nečekali jsme, že se vyrovná (a v některých ohledech i rozdrtí) německý trojlístek značek Audi, BMW a Mercedes. Interiér by v případě XF měl mít lepší grafiku, zavazadelník by mohl být lépe přístupný a řízení by neuškodila větší komunikativnost o tom, co se děje pod předními koly. Ale jinak nelze XF vytknout nic zásadního.
Oproti německé vyšší střední třídě nabízí Jaguar více prestiže a lepší image. To vše za plus minus stejné peníze.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2720 cm, šestiválec, vznětový |
Max. výkon: | 152 kW (207 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 435 Nm od 1900 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 8,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 229 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 7,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1771 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 1 278 000 Kč |