Článek
Druhá generace Volkswagenu Tiguan je na trhu od roku 2016, a tak loni na podzim přišel čas na modernizaci. Změny byly především kosmetické, ale nezapomnělo se ani na techniku – a stárnoucímu SUV prospěla tak moc, až se mi nechtělo ho vracet, což je u na první pohled tuctového dieselového crossoveru docela velká pochvala.
Tiguan dostal novou příď, která má tvarem světlometů – k těm se ještě vrátím – trochu připomínat golf VIII. generace. Vzadu nové lampy zase připomínají touareg tím, jak při brzdění zhasnou „bumerangy“ obrysovek a místo nich se rozsvítí jiné „bumerangy“ brzdových světel.

Zadní světla příliš nepřispívají dojmu šířky vozu, na rozdíl od odrazky v nárazníku, ale fungují velmi hezky.
Tohle, spolu např. s filcem v přihrádkách ve dveřích, aby v nich odložené věci nedělaly randál, třístupňovým vyhříváním volantu nebo s malými kapsami na vrchu předních opěradel pro zastrčení smartphonu, ukazuje cit pro detail. Stejně tak se mi líbí kombinace tmavošedé a světle béžové kůže v interiéru i fakt, že světlé je i poměrně velké procento plastů v interiéru, na dveřích i palubní desce. Aby tyhle díly nebyly černé, se dnes už tak často nevidí.
Příjemný interiér i motor
Palubní deska si ze starší verze ponechala tvar, ale je tu dotykový panel klimatizace místo starších koleček a tlačítek, který se používá veskrze příjemně. Infotainment má nový design, ale není to systém z nového golfu, je shodný s modernizovaným arteonem a používá se příjemně, třebaže zobrazení ve stranách digitálního přístrojového štítu se nastavuje nepoměrně složitěji.

Interiér je úžasně komfortní.
Nakousnuté čalounění sedaček je velmi příjemné, křesla jsou slušně komfortní a všude je spousta prostoru, stejně jako v dosavadní verzi. Kvalita zpracování je rozhodně lepší než v golfu; tiguan vůbec v této specifikaci působí na svůj segment velmi luxusně – jako „baby Touareg“, který je ale o několik tříd výše.
Pod kapotou testovaného kousku mám dvousetkoňový vznětový dvoulitr, který svou sílu posílá na všechna čtyři kola. Motor je velmi dobře utlumený a příjemně silný ve městě i na dálnici, potěší také velmi svižnými reakcemi na plyn a pružností. Zároveň s ním jezdím za příjemných 7,4 l/100 km, což je na relativně vysoké auto s pohonem 4x4 dobrá hodnota.

Převodovka má klasický pákový volič s podsvícenými pozicemi v hlavici. Otočný ovladač slouží k volbě jízdních režimů.
Čtyřkolka nabízí dva režimy Offroad – jeden přednastavený a jeden, v němž je možné leccos upravit. Oba fungují bez výhrad, auto s jistotou projíždí blátem i hlubokým sněhem. Stejně tak bez výhrad je adaptivní podvozek, a také adaptivní tempomat s aktivním vedením v jízdním pruhu. Volkswagen ho nazývá Travel Assist a jedinou jeho vadou na kráse je, že ho při každém obnovení tempomatu musím znova zapnout zvláštním tlačítkem.
Vylepšená převodovka a špičková světla
Dvouspojková převodovka DSG dostala při modernizaci nový software, který spravil největší chybu minulé iterace – asistent pro rozjezd do kopce, který podrží brzdu, funguje i na zpátečku. Takže už není třeba levou nohou držet brzdu, když couváte do kopce a kvůli překážce vpředu potřebujete být přesní.
Řazení je hladké, ba neznatelné, rozjezdy jsou příjemné – ale nesmíte po nich chtít, aby byly rychlé, což je ostatně u současné produkce koncernu VW běžné, mám-li v rukou kombinaci TDI a DSG. Když při rozjezdu přidám hodně plynu, abych se rozjel rychle, elektronice trvá dlouho, než to dovolí. Snad kvůli emisím, to není podstatné – vystartovat do proudu aut je kvůli tomu trochu problém a není úplně snadné to předvídat.

Světlomety jsou perfektní a ve výbavě Elegance už za ně není nutno připlácet.
Co naopak musím nesmírně pochválit, jsou světlomety – v současnosti patří ke špičce na trhu. Jmenují se IQ.Light a špičková funkce LED Matrix pro dálková světla je samozřejmostí. Ten náskok před ostatními značkami – ale ne všemi, Škoda do nové octavie dává stejně fungující světla – je v tom, že část segmentů pro dálková světla funguje jako „zvednutá“ část kužele potkávacích světel na pravé straně.
Za jízdy se natáčí, některé segmenty můžou pohasínat, anebo se může celá tahle část úplně zhasnout, když jí není potřeba. A zároveň pevná část kužele potkávacích světel na rozdíl od „osmičkového“ golfu není sklopena příliš dolů.
Král kompaktního komfortu
Konečně – je trochu škoda, že head-up displej je promítaný na destičku, nikoliv na čelní sklo, a taky v okolí dálničního limitu je ve voze trochu velký aerodynamický hluk na to, jak luxusně působí a jak dobře je odhlučněn zbytek.

Ve zkratce – velmi povedený a schopný crossover.
Kromě toho je ale modernizovaný tiguan vážně povedené auto a vůbec bych se nezlobil, kdybych ho měl jako spotřebič na každý den. Líbil by se mi jeho komfort i fakt, že utáhne až 2,5t přívěs. Skoro se mi chce říci, že – možná až na ten přívěs – takhle měl vypadat golf VIII. generace, aby šel ve šlépějích výborné sedmičky.
Volkswagen Tiguan Elegance 2,0 TDI 7DSG 4Motion | |
---|---|
Motor: | 1968 ccm, řadový vznětový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 147 kW (200 k) při 3600-4100 ot./min |
Max. točivý moment: | 400 N.m při 1750-3500 ot./min |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková |
0–100 km/h: | 7,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 216 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 5,3-5,4 l/100 km |
Provozní/maximální hmotnost: | 1715/2300 kg |
Délka x šířka x výška: | 4509 x 1839 x 1635 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 615/1655 l |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 707 900 Kč (Tiguan 1,5 TSI Evo 150 k 6M/T FWD) |
Základní cena testované verze: | 1 188 900 Kč |
Cena testovaného vozu: | 1 446 100 Kč |