Článek
K něčemu se vám přiznám: nesnáším lety na krátkou vzdálenost. Takový let Praha - Mnichov či Praha - Frankfurt, kterých tuzemský motoristický novinář absolvuje za rok bezpočet, jsou pro mě v malém, často zcela zaplněném letadle, kterým otřese každý větší poryv větru a ve kterém je pro cestující minimum místa, utrpením. Vždyť tu samou trasu lze zvládnout autem v podobném čase, výrazně pohodlněji a obvykle i levněji.
A jestli existuje dokonalý prostředek pro delší a dlouhé cesty po Evropě, je to nové S kupé, egoističtější varianta klasického sedanu. Z tohoto auta po stovkách ujetých kilometrů vystoupíte odpočatější než před začátkem cesty.
Když přicházíte k S kupé, které se k nám dostalo už loni (prodalo se jich v Česku skoro sto kusů), možná si jej spletete s mnohem menší třídou C. Při bližším pohledu si ale ihned všimnete větších rozměrů a silnějšího, rozkročeného postoje. Společně s devatenáctipalcovými koly vypadá S kupé výborně. V základu jsou osmnáctipalcové disky, ale klidně můžete mít i kované „dvacítky” s lesklým keramickým lakem.
Popisovaný model je jedno z největších kupé na světě na délku měří 5027 mm, je široké 1899 mm a vysoké 1411 mm. Rozvor náprav má hodnotu bezmála tří metrů - 2945 mm je hodnota, na kterou jsou vzadu zvyklí majitelé luxusních sedanů.
Přední světla využívají výhradně diod, na přání zde můžete mít 47 krystalů Swarovski, přičemž 17 krystalů je určeno pro denní světla, zbývající pro odbočovací světla. V S kupé nenajdete jedinou žárovku, všechna světla jsou z diod.
Komfort odpružení a odhlučnění: S kupé exceluje
Mercedes S kupé má podle nás dvě obrovské výhody, kterými deklasuje konkurenci. Jednak je to odhlučnění, které se blíží dokonalosti. Psaním o autech se živím třináct let a nikdy jsem nejel v ničem tišším.
S kupé má speciální izolaci podlahy a protihlukové kryty společně výborně filtrují nežádoucí zvuky od motoru. Ani obtékající zvuk neruší, a to ani v rychlostech nad českým dálničním limitem, to spíš uslyšíte hluk od jiných aut. Z hlediska odhlučnění třída S kupé exceluje.
Druhou vlastností, kterou Mercedes v případě tohoto modelu drtí konkurenci, je komfort odpružení. Podvozek standardně využívá vzduchové odpružení, které samo sobě funguje výborně během bleskurychlých změn při kompresi i expanzi - vyzkoušeno nejenom při rychlé jízdě na dálnicích, ale i na okresních silnicích nižších tříd.
Rychlost na jednotlivé rychlostní stupně (RS) při 2000 otáčkách | |
---|---|
1. RS | 24 km/h |
2. RS | 37 km/h |
3. RS | 53 km/h |
4. RS | 74 km/h |
5. RS | 103 km/h |
6. RS | 121 km/h |
7. RS | 137 km/h |
Zdroj: Novinky.cz |
Filtrování nerovností, děr či výmolů je obdivuhodné, a to testované provedení ani nemělo systém Magic Body Control za 135 tisíc korun. Ten upravuje nastavení tlumičů na základě údajů z kamery zvlášť pro každé kolo a má i funkci pro naklánění v zatáčkách. Řečeno bonmotem: v Česku nejsou špatné silnice, musíte ale sedět za volantem modelu S kupé.
Když už jsme nakousli to sezení: určitě doporučujeme připlatit si za přední ortopedická sedadla (obě stojí 44 710 korun). Sedí se v nich výborně - mají dokonalý tvar i tuhost výplně a samozřejmě jsou vícestupňově vyhřívaná/odvětrávaná (kupodivu za příplatek 17 tisíc korun). Navíc je zde šest různých masážních programů, které fungují skvěle a opravdu masírují (včetně horké masáže).
Na zadní sedadla je logicky horší přístup - ostatně jako v každém kupé. Díky obřímu rozvoru je zde opravdu hodně místa pro nohy, pokud máte více než 180 centimetrů, budete muset v sedačce trochu sklouznout, jinak se budete dotýkat čalounění stropu. Ale dobře se sedí i vzadu, byť přední sedačky jsou nepřekonatelné.
Výběr materiálů i jejich zpracování jsou dle očekávání špičkové, dvě obří obrazovky mají skvělé rozlišení, krásnou grafiku a „mluví” s vámi česky (a jen občas vypustí perly typu „hot massage zad”). Škoda jen, že ovládání multimediálního systému není intuitivnější, kupříkladu v novém BMW řady 7 je lepší.
Základem šestiválec, vrcholem V12
Pro S kupé se nově začal nabízet šestiválec (270 kW /367k), všechny ostatní motory mají ale minimálně osm nebo dokonce dvanáct válců. Vrcholné provedení s šestilitrovým V12 nabízí absurdní výkon 463 kW/630 koní a rovných 1000 Nm točivého momentu. Prodejní cena této verze dosahuje stejně absurdních 6,7 miliónu korun, osmiválce „nejdou” pod tři milióny.
Verze s pohonem zadních kol má devítistupňový automat, čtyřkolka se musí spokojit se starší sedmistupňovou skříní. Při 90 km/h se na sedmý rychlostní stupeň osmiválec převaluje na 1250 otáčkách, české dálniční maximum pak znamená pouhých 1900 otáček.
Palubní počítač víc než 20 l neukáže
Tankovat stačí 95oktanový benzín, v průměru jsme jezdili za 11 litrů, během dynamických testů za 20+ (více totiž palubní počítač neukazuje).
Na letištní ranveji se ukazuje charakter S kupé coby velice rychlého a velmi schopného auta, které ale na limitu dává přednost komfortu. Zadkem si dovede hodit, jen částečně vypínatelné ESP ale divočení na rozbředlém sněhu decentně utne.
Mercedes S kupé je v jízdním projevu a v zaměření na komfort téměř dokonalý. Také stojí jako slušně velký rodinný dům. Příplatková výbava obsahuje i spoustu až absurdních prvků (krystaly Swarovski v předních světlech nikdo nepotřebuje). Celková cena přes tři milióny (a to testované vozidlo nebylo ani zdaleka „v plné palbě”) je také pro naprostou většinu lidí v Česku odtržená od reality.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 4663 ccm, osmiválec, zážehový, 2x turbo |
Max. výkon: | 335 kW (455 k) při 5500 ot./min |
Max. točivý moment: | 700 Nm při 1800-3500 ot./min |
0 - 100 km/h: | 4,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h (elektronicky omezeno) |
Průměrná spotřeba: | 9,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2 090 kg |
Poháněná náprava: | obě (4Matic), ev. zadní |
Cena základní verze: | 2 674 100 Kč (S 400 4Matic, 270 kW) |
Cena s testovanou motorizací: | 3 402 520 Kč (S500, 4Matic) |